Mammabloggere – bedre enn sitt rykte? En etisk tilnærming til babysponsdebatten og bruken av barn i reklameinnlegg på norske blogger.
Abstract
Norsk:
Denne masteroppgaven vil undersøke norske mammabloggere og hvordan de eksponerer barna sine på egne blogger, da særlig i sponsede innlegg og i reklameinnlegg. Ved hjelp av retorisk teori analyseres fire blogger i løpet av en måned, for å se hvilken funksjon omtalen av barna har i blogginnleggene de poster. Gjennom etiske modeller analyseres debattinnlegg fra den såkalte babysponsdebatten som har pågått det siste året, for å finne ut hva slags argumenter kritikerne og bloggerne selv bruker i debatten. Hensikten ved å innhente og analysere to typer materiale er å få innsikt i flere sider av eksponeringsdebatten; både kritikernes syn og bloggernes eget syn. Målet med studien er å frambringe ny kunnskap om eksponering av barn i sosiale medier. English:
This thesis shall discuss Norwegian Mummy Bloggers and how they expose their own children in their blogs. Especially regarding to advertising and sponsored blog posts. Using rhetorical theory, I will analyze four blogs in a month to see what feature the children have in the blog posts. Through ethical theory I will analyze articles and debate posts about the Norwegian socalled sponsored-baby-debate, to find out the ethical arguments’ critics use and what kind of ethics bloggers use to defend themselves. The purpose of obtaining and analyzing two types of material is to gain insight into several sides of the exposure debate; both the critics’ views and the bloggers’ own views. The aim of the study is to generate new knowledge about the exposure of children in social media.
Description
Mastergradsoppgave i digital kommunikasjon og kultur, Høgskolen i Innlandet, 2019.