”Felles Circle of Security-språk” som tilknytningsverktøy i barneskolen.
Abstract
Sammendrag: I et kvalitativt masterstudie basert på Malteruds systematiske tekstkondensering, ble fem barneskolelærere intervjuet om sine erfaringer etter å ha deltatt på en COS-C undervisning over tre ganger. Der så man på om deltagernes erfaringer etter kurset, hadde endret noe på samspillet mellom lærer-elev, lærer-foreldre og kollegaer seg imellom. Samt om forståelsen av, og synet på sårbare barn med problematferd i skolen, kunne endres. Det ble også belyst om COS kurset hadde hatt en antatt nytteverdi, og kunne ha en fremtidig nytteverdi for bruk i barneskolen.
I studiet var man opptatt av at relasjonen til lærere påvirker barns psykiske helse, og trivsel i skolen. Man ønsket å se på om en tryggere relasjon og en større anerkjennelse av elevene, kunne gi gevinster i form av mindre utagerende atferd/tryggere elever.
Et viktig mål var å se om lærernes erfaringer i etterkant, indikerte en større bevisstgjøring av elevenes behov, og deltagernes selvinnsikt, samt om mentaliseringsfokuset endret seg hos deltagerne.
I funnene gjort i denne studien kom det frem at kurset både hadde hatt en nytteverdi, men også en positiv innvirkning på forståelsen av barna, bevisstgjøring, større fokus på den voksnes ansvar, og en endret skyldfordeling. Alt dette gjennom en felles forståelsesramme, som de kaller: «felles COS-språk». Abstract: In a qualitative MA study based on Malterud’s systematic text condensation, five elementary school teachers were interviewed about their experiences after participating in a Circle of Security class/workshop that met thrice. The study sought to determine whether the teachers’ participation in the class/workshop changed the interaction between students and teachers, teachers and parents or between the teachers themselves. In addition, whether the view and understanding of vulnerable students with problematic behavior could change. The study also sought to elucidate whether the class/workshop had achieved its estimated usefulness and could be of future use in the elementary school system.
The study was interested in how students’ relationship with their teachers affect their mental health and their overall wellbeing at school. It sought to find out whether a closer relationship and a greater validation/affirmation of the students could result in a decrease in antisocial/disruptive behavior.
An important goal was to evaluate whether the teachers’ experiences indicated a greater recognition of student needs and increased self-awareness among the participants, in addition to whether the mentalizing focus of the participants changed.
The study found that the class/workshop had a utility value, and that it had a positive effect on the ability to understand students, awareness, a greater focus on the responsibility of the teacher/grown-up, and a changed apportionment of fault. All this was achieved through a shared framework of understanding called “communal COS-language.”