Self-determined motivation in CrossFit
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684539Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSammendrag
Abstract
The scope of the present study was to explore underlying mechanisms of self-determined motivation in CrossFit to understand how autonomy, relatedness, and competence are met in active CrossFit participants, competitive athletes, and those who dropped out from CrossFit training. The participants were two active exercisers, two competitive athletes, and two dropouts. Their age ranged from 27 to 34 years old (Mage = 29,33, SD = 3,72), and CrossFit experience ranged from three months to eight years (Mexperience = 40,33 months, SD = 33,66). Through thematic analysis on data collected with semi-constructed interviews, the researcher concluded that the psychological needs for autonomy, competence, and relatedness are met in varying degrees in CrossFit participants. Three main themes were identified as impactful on basic psychological needs in CrossFit participants; social factors, competence factors, and motivational elements. Social factors, competence factors and motivational elements appeared to have a key role in contributing towards participants’ needs for autonomy, relatedness, and competence. In particular, the analysis revealed that motivational elements set a foundation upon which participants come to experience the social and competence factors of CrossFit and acquire more or less meaning on these, which then shapes some degree of satisfaction in participants’ needs for autonomy, relatedness and competence, making each person’s experience unique. The findings were informed by and interpreted in light of the theory of self-determination and exercise affect and positioned within the existing literature while practical implications for CrossFit box owners, trainers and trainees are offered. Sammendrag
Hensikten med studien var å utforske underliggende mekanismer for selvbestemt motivasjon i CrossFit for å forstå hvordan de psykologiske behovene for autonomi, relatedness og competence manifesteres i aktive CrossFit deltakere, konkurrerende utøvere og de som har valgt å slutte med CrossFit. Studiens deltagere var to aktive deltakere, to konkurrerende utøvere, og to som har sluttet. Alderen deres var mellom 27 til 34 år (Malder = 29,33, SD = 3,72) og deres CrossFit erfaring var fra tre måneder til åtte år (Merfaring = 40,33 måneder, SD = 33,66). Gjennom en tematisk analyse av dataene hentet gjennom semikonstruerte intervju, lærte forskeren at de psykologiske behovene blir dekket i ulik grad hos CrossFit deltakere. Det ble identifisert tre hovedtemaer innen CrossFit som påvirker de psykologiske behovene; sosiale faktorer, kompetansefaktorer, og motivasjonselementer. Sosiale- og kompetanse faktorer, med de respektive undertemaene, ser ut til å være nøkkelfaktorer som påvirker de psykologiske behovene. Motivasjonselementene utgjør basen hvor hver enkelt deltaker kommer til å oppleve de sosiale faktorene og kompetansefaktorene gjennom, og derav tilegne mer eller mindre mening fra disse, som deretter former til en viss grad av tilfredstillelse hver enkelt opplever for autonomi, competence og relatedness, som gjør at hver persons opplevelse unik. Funnene ble informert av, og tolket i lys av selvbestemmelsesteori og treningseffekt, og er plassert blant den eksiterende litteraturen. Praktiske implikasjoner for CrossFit boks-eiere, trenere og praktikanter er presentert.