Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLillealter, Iselin Kristin
dc.date.accessioned2020-12-09T15:01:04Z
dc.date.available2020-12-09T15:01:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2716093
dc.descriptionMastergradsoppgave i digital kommunikasjon og kultur, Høgskolen i Innlandet, 2020.en_US
dc.description.abstractNorsk: Denne masteroppgaven er en komparativ undersøkelse og analyse, der jeg og tok for meg fenomenet memes opp mot kulturjamming. Jeg har sammenlignet hvilke forbindelser som eksisterer mellom de to fenomenene. Fokuset var å undersøke fenomenene memes og kulturjamming, og de virkemidlene som anvendes for å skape endringer i det visuelle uttrykket, for å få frem et gitt budskap. For å kunne sammenligne de to fenomenene tok jeg i bruk metoder fra visuell kultur, for å analysere de utvalgte visuelle uttrykkene. Jeg anvendte den tysk-amerikanske kunsthistorikeren Erwin Panofsky og hans analysemodell for å fremme hvordan visuelle uttrykk formidler mening (Larsen, & Lien, 2008, s. 424). I tillegg har jeg brukt den engelske kunsthistorikeren Michael Baxandall sin fremgangsmåte om å stille spørsmål i forhold til det visuelle uttrykkets kontekst, der det visuelle uttrykket er svaret (Larsen, & Lien, 2008, s. 424). Helt i starten av oppgaven har jeg presentert viktige begreper i forhold til masteroppgaven, hvor betydningen av begrepene i denne sammenhengen blir avklart og fremmet. Før analysen av de visuelle uttrykkene, var det derfor naturlig å få en bedre forståelse av begge fenomenene, som bakgrunnshistorie og opprinnelse. Jeg foretok en analyse av et representativt utvalg for hvert av temaene. Innenfor begge fenomenene memes og kulturjamming har jeg foretatt en avgrensning i forhold til hvilke typer visuelle multimodale uttrykk som ble analysert. Mitt fokus har først og fremst vært på den visuelle siden, og har vært avgrenset til bilder. Ikke installasjoner, videoer, GIFs eller andre former for memes eller kulturjamming.en_US
dc.description.abstractEnglish: This master thesis is a comparative phenomenological study, where I am taking a closer look at the phenomenons; cultural jamming and memes, I will compare their similarities and differences. My focus is to investigate whether memes and cultural jamming are the same, or whether they only use the same type of means to create changes in the visual expression to convey their message. In order to compare the two phenomena, I used visual culture as a method to analyze the selection of visual expressions. I used both Panofsky and Baxandall’s analysis models to investigate the tools used by the creators of each individual phenomena. Right from the beginning of the thesis I have presented important concepts in relation to the master thesis, where the meaning of the concepts in this thesis are clarified and presented. Before I began analyzing the visual expressions, it felt natural to gain a better understanding of both phenomena. Because of that, I went into their background history and origin. After examining what lies within the concepts of cultural jamming and memes, and figured out what their important characteristics were. Afterwards I did an analysis of a representative sample for each of the topics. I have made a demarcation of the types of visual multimodal expressions that were analyzed within both phenomena, cultural jamming and memes. My focus has primarily been on the visual side, and has been limited to images, meaning I’ve excluded installations, videos, GIFs or other types of cultural jams and memesen_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectDIGKOMen_US
dc.subjectmemeen_US
dc.subjectkulturjammingen_US
dc.titleSamtidige kulturelle og kreative representasjoner; Forbindelser mellom memes og kulturjammingen_US
dc.title.alternativeContemporary cultural and creative representations; Relationships between memes and cultural jammingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550en_US
dc.source.pagenumber104en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel