Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlstad, June
dc.date.accessioned2021-02-11T09:45:47Z
dc.date.available2021-02-11T09:45:47Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2727339
dc.description.abstract“Vi tenker nytt, ikke fordi vi vil - men fordi vi må” - June Olstad Corona har satt samfunnet og en mangfoldig mengde virksomheter tilbake i tid, likevel har utviklingen og nyskapningen aldri vært større. Vi lever i et samfunn hvor utviklingen de siste 10-20 årene har vært like stor som alle andre år til sammen. Hvordan skal vi da finne nye måter å utvikle på, eller motivasjon til å tenke nytt, for hva er egentlig nytt? 2020 sin Covid-19 krise er fundamental, stor og kompleks, men som samfunnsforsker i innovasjon tenker jeg at dette bringer frem noe positivt. Samfunnet og virksomheter blir nå presset til å handle, tenke stort, lite og komplekst, det presser oss til å tenke, tenke nytt, ikke fordi vi vil - men fordi vi må. Samfunnet vi lever i er i dag opptatt av alt - vi henger oss opp i valgene vi tar og de valgene vi ikke tok, hvilke muligheter vi har, hvilke muligheter vi ikke har og hvilke muligheter vi har mistet, hva som er etisk riktig og og hva som ikke er etisk i det hele tatt. Vi er moralske, etiske mennesker, som i dag tenker at det å være dobbeltmoralsk er bedre enn å ikke ha en moral i det hele tatt. Nå i 2020 er mennesket påvirket av Covid-19, som håndteres individuelt fra land til land, og menneske til menneske. I Norge har digitaliseringen presset frem en “midlertidig” vaksine, og et smittevern gjennom en app - Smittestopp. Her har teknologi og innovasjon sammen skapt et helsevern, som er til stede døgnet rundt. Så, selv om Covid-19 har satt samfunnet 10-20 år tilbake i tid, ser vi tydelig her at kriser og endring presser samfunnet og virksomheter fremover - til å tenke nytt. Denne forskningen gjør et dypdykk i presset mot forbedring og nyskapning. Her trekker jeg frem innovativ atferd i et ledelsesperspektiv, som et avgjørende virkemiddel i et komplekst marked. Med kvalitativ metode har jeg intervjuet ledere for å undersøke hvordan de bringer frem innovasjonskapitalen hos deres ansatte. Svarene, funnene og resultatene var ulike og en kontrast mot samfunnet. Likevel, det er gode resultater som reflekterer det komplekse markedet og samfunnet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Innlandeten_US
dc.titleInnovasjon som innovativ atferd i et ledelsesperspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber59en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel