Sammen om helheten – Erfaringer med et tverrfaglig samarbeid mellom psykomotoriske fysioterapeuter og profesjonsutøvere i skolehelsetjenesten
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2728362Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk sammendrag
Dette er en masteroppgave i psykisk helsearbeid ved Høgskolen i Innlandet.
Hensikten med prosjektet var å utforske hvilke erfaringer psykomotoriske fysioterapeuter og profesjonsutøvere i skolehelsetjenesten har med et tverrfaglig samarbeid i møte med ungdom.
Som metode har jeg brukt en kvalitativ fenomenologisk tilnærming, med fokusgruppeintervju som metode for datainnsamling. Datamaterialet er basert på to fokusgruppeintervjuer med henholdsvis tre informanter i hvert intervju, bestående av helsesykepleiere, psykomotoriske fysioterapeuter og en psykiatrisk sykepleier. Som analysemetode har jeg brukt Malteruds systematiske tekstkondensering (STC).
Resultatet fra min undersøkelse er delt opp i tre hovedkategorier: «Samarbeid blir for personavhengig», «Så sammensatt at jeg ikke har mulighet til å forstå det alene» og «Et viktig bidrag til helheten, samtidig som kroppen er veldig konkret». Informantene beskrev gode erfaringer med et samarbeid på tvers av profesjoner i arbeidet med ungdom, men at samarbeidet ble utfordret av avstand mellom tjenestene, lite ressurser, og mangel på føringer fra ledelsen.
Et tilbud som kan møte ungdom på en helhetlig måte, hvor både fysiske og psykiske aspekter, og sammenhengen mellom dem er i varetatt blir trukket frem som viktig i styringsdokumenter for forebyggende psykisk helsearbeid, og resultatene fra denne studien tyder på at psykomotorisk fysioterapi kan være et viktig bidrag i forebyggende arbeid med ungdom, og at den psykomotoriske kompetansen bør inn i skolehelsetjenesten.
Nøkkelbegreper:
«Psykomotorisk fysioterapi», «ungdom», «forebygging», «skolehelsetjeneste», «Tverrfaglig samarbeid», «psykisk helse» Engelsk sammendrag (abstract)
This is a thess en the Master Programme in Mental Health Care at Høgskolen i innlandet The aim of this project was to explore the experiences of psychomotor physiotherapists and professionals in the school health service with an interprofessional collaboration in meeting adolescents.
As a method, I used a qualitative phenomenological approach, with focus group interviews as a method for data collection. The data materials is based on two focus groups interviews with three participants in each interview, consisting of health nurses, psychomotor physiotherapists and a psychiatric nurse. As a method for analysis, I have used Malterud’s systematic text condensation (STC).
The results of my research are divided into three main categories: “cooperation becomes too dependent on individuals”, “So complex that I do not have the opportunity to understand it alone”, and “An important contribution to the whole, while the body is very concrete”. The participants in the interviews described good experiences with a collaboration across professions in the work among young people, but that the collaboration was challenged by the distance between the services, little resources, and lack of guidance from the management.
A service that can meet young people in a holistic way, where both physical and mental aspects, and the connection between them is taken care of, is highlighted as important in management documents for preventive mental health work, and the results from this study suggests that psychomotor physiotherapy can be an important contribution in preventive work with young people, and that the psychomotor competence should be a part oft the school health service.
Keywords:
“Psychomotor physiotherapy”, “adolescents”, “preventive work”, “school health services”, “interprofessional collaboration”, “mental health”