Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEriksen, Stian A.
dc.date.accessioned2021-04-29T09:40:09Z
dc.date.available2021-04-29T09:40:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2740329
dc.descriptionMastergradsoppgave i digital kommunikasjon og kultur, Høgskolen i Innlandet, 2020.en_US
dc.description.abstractNorsk: Denne masteroppgaven søker å peke på hvilke opplevelser walking simulators kan tilby spilleren, hvorvidt dette fenomenet kan forstås til å være dataspill eller digital litteratur, og hvorvidt slike ludonarratologiske konstruksjoner tilfører noe nytt til dataspill som kulturelt uttrykk. Oppgaven lener seg i hovedsak på mediespesifikk teori og analyseverktøy fra spillforskningen, og finner at walking simulatorene Everybody´s Gone to the Rapture, Firewatch og What Remains of Edith Finch er å finne i grenseland mellom dataspill og digital litteratur. Oppgaven finner også at slike verk kan forstås som rendyrking av det estetiske og det narrative innen dataspillformatet. Opplevelsene de kan tilby oppstår i spillerens utforskning av nettopp estetikk og narrativ.en_US
dc.description.abstractEnglish: This thesis seeks to point out which experiences walking simulators may offer, whether they are to be understood as video games or digital litterature, and whether ludonarratological constructs of this kind have something new to offer video games as a form of cultural expression. This thesis is based on a media-specific framework. It finds that the walking simulators Everybody´s Gone to the Rapture, Firewatch and What Remains of Edith Finch, all exist on the border between video games and digital litterature. This thesis also finds such works to cultivate the aesthetics and the narrative within the format of video games, and that the experiences they have to offer, occur through player exploration.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectDIGKOMen_US
dc.subjectwalking simulatorsen_US
dc.titleNår veien er målet: estetiske og narrative opplevelser i walking simulatorsen_US
dc.title.alternativeWhen the journey is the destination: aesthetic and narrative experiences in walking simulatorsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550en_US
dc.source.pagenumber117en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel