dc.contributor.author | Vik, Stine | |
dc.date.accessioned | 2015-02-06T09:29:11Z | |
dc.date.available | 2015-02-06T09:29:11Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/275531 | |
dc.description.abstract | Tidlig innsats har fått en betydelig posisjon i det pedagogisk arbeidet i norske barnehager de siste
årene. Ifølge nasjonale styringsdokumenter som beskriver tidlig innsats er bruk av standardiserte programmer og
kartlegging for å identifisere og forebygge vansker på et tidlig tidspunkt i barns liv en del av satsingen(KD,
2006, 2008). Det er imidlertid reist kritikk av denne utviklingen(Arnesen, 2012; Hausstätter 2009; Pettersvold &
Østrem, 2012). Artikkelen drøfter hvordan tidlig innsats i barnehagen kan tolkes i samsvar med barns rett til
medvirkning. Videre diskuteres utfordringer for implementering av programmer for tidlig innsats i norske
barnehager. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | Pedagogikk | nb_NO |
dc.subject | Tidlig innsats | nb_NO |
dc.subject | Barns medvirkning | nb_NO |
dc.subject | barnehagepedagogikk | nb_NO |
dc.subject | pedagogisk teori | nb_NO |
dc.title | Barns deltakelse og tidlig innsats: et pedagogisk bidrag til forståelse av tidlig innsats i norske barnehager | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.source.pagenumber | 1-13 | nb_NO |
dc.source.volume | 8 | nb_NO |
dc.source.journal | Tidsskrift for nordisk barnehageforskning | nb_NO |
dc.source.issue | 2 | nb_NO |