JAKTEN PÅ KJÆRLIGHETEN - Å bli til i den andres blikk
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2788927Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSammendrag
Bakgrunn: Forskeren har faglig interesse for pasientgruppen som har opplevd relasjons- og tilknytningstraumer. Forskeren ønsker gjennom masteroppgaven å bidra til kunnskapsutvidelse på fagfeltet, med spesielt fokus på gode og virksomme praksiser i pasient- og behandlerrelasjonen, for denne pasientgruppen. Oppgaven er skrevet med bakgrunn i forskerens yrkesutøvelse fra psykisk helsearbeid, en dyp faglig forankring, interesse og engasjement. Også med bakgrunn i forskerens egne erfaringer med relasjons- og tilknytningstraumer og hva forskeren selv opplevde som virksomme praksiser i sitt helningsarbeid i møte med psykisk helsetilbud.
Formål: Forståelsen av den terapeutiske relasjonen i det psykiske helsefeltet som virkemiddel for endring, må etter forskerens oppfatning i større grad synliggjøres, holdninger må endres og i større grad integreres i psykisk helsearbeid. Forskeren ønsker gjennom masteroppgaven å bidra til kunnskapsutvidelse på fagfeltet, med spesielt fokus på gode og virksomme praksiser i pasient- og behandlerrelasjonen, for denne pasientgruppen. Forskeren søker å belyse og å gyldiggjøre kjærlighetsbegrepet i den terapeutiske relasjonen for det «voksne», tilknytningsskadede barnet. Dette gjør forskeren gjennom å utforske opplevelse av kjærlighet og tilknytning for pasienten i behandlerrelasjonen, gjennom å belyse det empatiske og tilstedeværende relasjonelle her-og-nå øyeblikket samt tidsaspektet, som premiss for relasjonell reparasjon. Oppgaven diskuterer hvordan denne holdningsendringen kan implementeres i psykisk helsearbeid.
Metode: Forskeren benytter autoetnografisk metode og egne erfaringer som empiri.
Funn og konklusjon: Forskeren konkluderer med at «det mellommenneskelige, kjærlige, empatiske og tilstedeværende NÅ- øyeblikket som en helende verdi» må fremelskes i pasient- og behandlerrelasjoner. Forskerens oppsummerte ord på hva denne oppgaven løfter og peker på, er EMPATID.
Nøkkelord: Autoetnografi, empati, tilstedeværelse, kjærlighet, tilknytning, relasjons- og tilknytningstraumer, pasient- og behandlerrelasjon. Engelsk sammendrag (abstract)
Background: The researcher will in this master’s thesis, take a closer look at the patient group who has experienced relationship- and attachment trauma, and what makes a good healing process in their relationship with the therapist. The researcher uses his own professional experience in the field as well as his own experiences as a traumatized patient.
Aims: Through the master's thesis, the researcher wishes to contribute to the expansion of knowledge in the field, with a special focus on good and effective practices in the relationship between therapist and patients, for this patient group. The researcher seeks to illuminate and validate the concept of love in the therapeutic relationship for the "adult" attachment-damaged child. The researcher does this by exploring the experience of love and attachment for the attachment- and relationship-damaged patient in the therapist relationship, by illuminating the empathic and present relational “here and now”, and the time aspect as a premise for relational repair. The thesis discusses how this change in attitude, can be implemented in the mental health field.
Method: The researcher uses autoethnographic method and the researchers own experiences as empirical data.
Finding and conclusion: The researcher concludes that "the interpersonal, loving, empathetic and present NOW moment as a healing value" of the upmost importance, and thereby be nurtured in the patient and therapist relationships. The researchers summarized words on what this thesis lifts and points to, is EMPATID (a Norwegian word invented by the researcher, which is a combination of the words empathy and time).
Key-words: Autoethnography, empathy, presence, love, attachment, relationship- and attachment trauma, patient and therapist relationship.