Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRørlien, Ingrid
dc.date.accessioned2022-01-19T13:45:24Z
dc.date.available2022-01-19T13:45:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2838315
dc.description.abstractHensikten med denne kvalitative studien var å utforske elite-trenerer og utøvere i Norsk håndball sin opplevelse av trener-omsorg; hvordan det blir utøvd og hvordan det blir mottatt, og dersom omsorgen trenere gir møter utøvernes behov for omsorg. To trenere, med gjennomsnittlig fire år trener-erfaring på elite nivå, og seks utøvere, med gjennomsnittlig åtte år erfaring som utøver på elite nivå, deltok i semi-strukturert intervju. Data ble analysert separat for trener og utøvere, ved å bruke tematisk analyse metode. Analysen resulterte i to temaer for trenere; Utøve trener-utøver forholdet og Element i trener-utøver forholdet. Tre temaer blant identifisert blant utøvere: Element i trener-utøver forholdet, Handlinger i trener utøver forholdet og Avgjørende faktorer i trener-utøver forholdet. Temaer og koder er presentert i resultatene, med direktesitat fra trenere og utøvere, og videre diskutert med tidligere forskning på trener-omsorg, i tillegg til Noddings’ teori om ‘Ethics of care’. Samlet sett viser resultatene i denne studien likheter med tidligere forskning fra Storbritannia og USA, i tillegg til ‘Ethics of care’ teori. Ut ifra resultatene viser det seg at måten trenere gir omsorg på deler store likheter med hvordan utøvere opplever og mottar trener-omsorg. Både trenere og utøvere finner også tillit som viktig, men det er trolig et kommunikasjons-hull om hvem som er ansvarlig for å skape tillit. I sin helhet, måten elite håndball trenere gir omsorg på møter elite håndball utøvere sine behov for omsorg i Norge. Basert på kunnskap vet vi også at dette er den første studien som tilnærmer både trenere og utøvere i samme omgivelser på temaet om trener-omsorg, og til slutt er svakheter med studien diskutert sammen med praktiske implikasjoner for elite idretten, trenere og utøvere, og deretter forslag for videre forskning.en_US
dc.description.abstractAbstract The purpose of this qualitative study was to explore the experiences and views of elite coaches and athletes active in Norwegian handball on coach-care; how is coach-care given and received and whether the care coaches give meet the needs of the athletes. Two coaches, with an average of four years of coaching experience at the elite level, and six athletes, with an average of eight year of playing at the elite level, participated in semi-structured interviews. Data analysis was conducted, separately for the coaches and the athletes, using the thematic analysis method. The analysis led to the development of two themes for the coaches: enacting the caring coach-athlete relationship and elements of the caring coach-athlete relationship. Three themes were identified for the athletes: elements of the caring coach-athlete relationship, actions building the caring coach-athlete relationship and deal breakers in the caring coach-athlete relationship. The themes and underlying codes presented in the results, are illuminated with direct quotations from the coaches and athlete’s data and discussed in relation to existing research on coach-care and Noddings’ ethics of care theory. Overall, the present study findings agree with the previous research conducted in the UK and USA and the ethics of care theory. According to the findings, the way coaches give care shares strong similarities with how athletes perceive the receiving of coach-care, with one exception on how the two think about ‘trust’ as an element behind coach-care. Both the athletes and coaches find trust important yet a possible communication gap between them became apparent on who’s responsible for the building of trust. On the whole, the way elite handball coaches give care meet the elite handball athletes need for care in Norway. While, to my knowledge, this is the first study that approached both coaches and athletes within one context on the topic of coach care, limitations are discussed along with practical implications for elite sport, coaches and athletes and ideas for future research.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjecttreneren_US
dc.subjecthåndballen_US
dc.titleCaring Coaching in Norwegian Elite Handball - Coaches and Athlete’s on Giving and Receiving Careen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330en_US
dc.source.pagenumber84en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel