• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kroppsøving og idrett / Master of Physical Education and Sport MAKI
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kroppsøving og idrett / Master of Physical Education and Sport MAKI
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ærefrykt for kroppsøvingsfaget - En kvalitativ studie om læreres- og skolelederes syn på legitimering av kroppsøvingsfaget

Ruud, Peder Rustad
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Ruud, Peder Rustad.PDF (644.5Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2838482
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master i kroppsøving og idrett / Master of Physical Education and Sport MAKI [21]
Sammendrag
Denne studien har hatt som hensikt å belyse kroppsøvingslæreres og skolelederes meninger, holdninger og erfaringer rundt legitimering av kroppsøvingsfaget, samt å se på om forskjeller i kompetanse hos deltagerne kan være med å påvirke legitimeringen. Står faget sterkt eller er det et fag i fare for å forsvinne i fremtiden?

Det teoretiske rammeverket i denne studien består av Peter Arnolds (1988) teori rundt bevegelseslæring samt David Kirks (2010) fremtidsanalyser for kroppsøvingsfaget. Her finner vi sentrale begrep som i, gjennom og om bevegelse, holistisk kroppssyn, dualistisk kroppssyn, knowing how (vite hvordan), knowing that (vite at) og mer av det samme, endring, eller utryddelse av kroppsøvingsfaget.

Studien som er gjennomført er en kvalitativ studie, og har tatt for seg syv semi-strukturerte dybdeintervjuer. Dataene fra intervjuene er blitt analysert i rammer av Braun & Clarke (2006) sin tematiske analysemodell.

Vi kan se at lærerne og skolelederne i denne studien allment legitimerer kroppsøving ut fra bevegelseslæring hvor dimensjonen i bevegelse bør ligge nærmest fagets egenart. Lærerne mener at helse også skal ha en plass i faget og det konkluderes i denne studien med at det kommer som et underordnet syn og en positiv konsekvens av bevegelseslæringen. Videre funn viser at kompetansen hos kroppsøvingslærerne til en viss grad påvirker legitimeringen, men at utydelige mønstre i dataene forteller oss at legitimeringsprosessen er mer kompleks enn at man kun kan peke på manglende kompetanse hos kroppsøvingslærerne. Videre viser studien at det er et klart mønster når det kommer til hva lærerne mener om fagets fremtid. Ingen av lærerne eller skolelederne tror faget forsvinner, men de utelukker heller ikke endringer i fremtiden.

Nøkkelord: Læring i bevegelse, læring gjennom bevegelse, læring om bevegelse, holistisk kroppssyn, dualistisk kroppssyn, vite hvordan, vite at, fremtidssenarioer, kroppsøvingslærer, skoleleder, reduksjonistisk.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit