Ærefrykt for kroppsøvingsfaget - En kvalitativ studie om læreres- og skolelederes syn på legitimering av kroppsøvingsfaget
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2838482Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSammendrag
Denne studien har hatt som hensikt å belyse kroppsøvingslæreres og skolelederes meninger, holdninger og erfaringer rundt legitimering av kroppsøvingsfaget, samt å se på om forskjeller i kompetanse hos deltagerne kan være med å påvirke legitimeringen. Står faget sterkt eller er det et fag i fare for å forsvinne i fremtiden?
Det teoretiske rammeverket i denne studien består av Peter Arnolds (1988) teori rundt bevegelseslæring samt David Kirks (2010) fremtidsanalyser for kroppsøvingsfaget. Her finner vi sentrale begrep som i, gjennom og om bevegelse, holistisk kroppssyn, dualistisk kroppssyn, knowing how (vite hvordan), knowing that (vite at) og mer av det samme, endring, eller utryddelse av kroppsøvingsfaget.
Studien som er gjennomført er en kvalitativ studie, og har tatt for seg syv semi-strukturerte dybdeintervjuer. Dataene fra intervjuene er blitt analysert i rammer av Braun & Clarke (2006) sin tematiske analysemodell.
Vi kan se at lærerne og skolelederne i denne studien allment legitimerer kroppsøving ut fra bevegelseslæring hvor dimensjonen i bevegelse bør ligge nærmest fagets egenart. Lærerne mener at helse også skal ha en plass i faget og det konkluderes i denne studien med at det kommer som et underordnet syn og en positiv konsekvens av bevegelseslæringen. Videre funn viser at kompetansen hos kroppsøvingslærerne til en viss grad påvirker legitimeringen, men at utydelige mønstre i dataene forteller oss at legitimeringsprosessen er mer kompleks enn at man kun kan peke på manglende kompetanse hos kroppsøvingslærerne. Videre viser studien at det er et klart mønster når det kommer til hva lærerne mener om fagets fremtid. Ingen av lærerne eller skolelederne tror faget forsvinner, men de utelukker heller ikke endringer i fremtiden.
Nøkkelord: Læring i bevegelse, læring gjennom bevegelse, læring om bevegelse, holistisk kroppssyn, dualistisk kroppssyn, vite hvordan, vite at, fremtidssenarioer, kroppsøvingslærer, skoleleder, reduksjonistisk.