Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHovind, Turid Kamstrup
dc.date.accessioned2022-01-21T09:15:05Z
dc.date.available2022-01-21T09:15:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2838613
dc.description.abstractDenne studien tar for seg elevers erfaringer med sosiale relasjoner i eget miljø og baserer seg på kvalitative intervju. Det er gjennomført to gruppeintervju med fem mellomtrinnslever i hvert intervju. Spørsmålene skulle få barna til å beskrive hva som er av betydning når en relasjon med medelever oppleves som god, og hva som er av betydning når en relasjon med lærere oppleves som god. De ble også spurt om hva andre kan gjøre for at barn skal få det bedre. Hensikten med prosjektet er å gi leseren dypere innsikt i hva barn mener kan gjøres for at barn skal oppleve gode relasjoner med medelever og lærere. Barnas perspektiver presenteres gjennom en tematisk fremstilling av materialet, og ses i lys av Axel Honneths teori om anerkjennelse i tre sfærer. Resultatene viser at det barna mener er av betydning for at en relasjon med medelever og/eller lærere skal oppleves som god, kan forstås i tråd med begrepene tilhørighet, intersubjektivitet og autoritativitet, som igjen kan knyttes til anerkjennelse i sfæren for tilhørighet, sfæren for rettigheter og rettferdighet, og sfæren for solidaritet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Innlandeten_US
dc.title«Sånn vil jeg ha det hvis vi skal være venner!» : Anerkjennelse som betingelse for barns trivsel i skoletidenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber68en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel