Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSørlie, Even Schiøll
dc.contributor.authorMarthinsen, Frederick
dc.date.accessioned2015-06-26T10:21:45Z
dc.date.available2015-06-26T10:21:45Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/285780
dc.descriptionBacheloroppgave i Økonomi og Administrasjon og Serviceledelse og Markedsføring.nb_NO
dc.description.abstractDenne oppgavens formål er å ta for seg hva slags lederstil som skaper motivasjon for studenter når de skal eller er ute i arbeidslivet. Tittelen for vår oppgave er ”Hva motiverer studenter i arbeid?” Vi har valgt å dele problemstillingen i to, ved hovedsakelig å fokusere på ”Hvilke faktorer i arbeidslivet motiverer studenter i arbeid?” i analysen av oppgaven, og videre diskutere ”Hvilken lederstil stemmer med hvordan studenter motiveres i arbeid? ”. Dette går altså på hva som motiverer studenten i arbeidslivet, ikke hva som motiverer i studiene. Ved å analysere hvilke faktorer som virker motiverende, fikk vi et innsyn i om motivasjon kan kobles til en type lederstil. Dette tok vi med oss inn i diskusjonen hvor vi diskuterte om en type lederstil stemmer bedre med studentenes motivasjon enn andre lederstiler. Vi har benyttet oss av relasjons- og oppgaveorientert ledelse, ettersom disse ytterpunktene var med på å gi oss et klart utgangspunkt i undersøkelsen. For oppgaven benyttet vi oss av kvantitativ tilnærming for å svare på problemstillingen. Vi utarbeidet et spørreskjema vi publiserte via sosiale medier. Spørreskjemaet fikk 71 svar, hvor 67 av disse var fra 3. års studenter. Vi valgte å se på 3. års studenter hvor vi antok at disse har flere tanker om hva de forventer av arbeidslivet. Fra problemstillingen utviklet vi fire uavhengige variabler vi forventet kunne dekke de faktorene som har påvirkning på motivasjon. Disse variablene var: oppfølging, arbeidsoppgaver, tillit og instrukser. Fra disse variablene utviklet vi fire hypoteser. Funnene fra analysen viste at en av fire hypoteser kunne støttes. Resultatene viser at oppfølging påvirker motivasjonen til studenter i arbeid. Med bakgrunn i dette har vi videre i oppgaven diskutert hvilken type lederstil som virker mest motiverende for studenter i arbeid.nb_NO
dc.description.abstractThis assignments purpose is to understand what kind of leadership motivates students who are entering jobs, or already employed. The main theme of our study is: “What motivates working students?” We have chosen to split the research question in two, by mainly focusing on “What factors at work motivate working students? “ in the analysis of the thesis, and further discuss “What type of leadership match what students are motivated by? “. To clarify, we wish to point out that we seek to investigate what motivates the students in their jobs, not what motivates them to study. By analysing what traits that seems motivating, we may see if motivation can be linked to one type of leadership. We will bring our findings into the discussion where we discuss if one type of leadership suits the students motivational pattern better than other types of leadership. We have chosen to view leadership as two opposites: relations-oriented leadership and assignment-oriented leadership. These theories explain different views on employees, and how leaders motivate their employees differently. For this assignment we took a quantitative approach, where we created a questionnaire to answer our research question. The questionnaire was made available to recipients through social media. The questionnaire received 71 answers, where 67 of these were answered by third year Bachelor students. We chose third year Bachelor students for the relevance as they are close to finishing their studies, and we expect them to have thought of their expectations of work. Based on our research question we produced four hypotheses, we expected would cover the traits that affect motivation. The traits we chose from theories on leadership were: “Follow-up”, execution of duties, trust and instructions. Our analysis process showed that one out of four hypotheses could be supported. The results show that being followed up affects motivation. By using these results we have further discussed what type of leadership motivate working students.en
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectarbeidslivnb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectlederstilernb_NO
dc.titleHva motiverer studenter i arbeid?nb_NO
dc.title.alternativeWhat motivates working students?en
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO
dc.source.pagenumber49nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel