Gylne øyeblikk - En mikroetnografi av personer med demens på tur i naturen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2885614Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSammendrag
Bakgrunn: I takt med den stigende andelen eldre mennesker i befolkningen, får stadig flere demens. Hvordan en person med demens opplever livet sitt, påvirkes av øyeblikkets opplevelser. Det er viktig at personer med demens får oppleve meningsfylte aktiviteter i hverdagen.
Hensikt: Utforske hvordan deltagere på ei turgruppe for hjemmeboende personer med demens har det på tur, i form av gylne øyeblikk. Finne ut hva det er ved turgåing i naturen som gjør det positivt med slike aktiviteter for personer med demens.
Metode: En mikroetnografi som gjennom feltarbeid i form av deltagende observasjon, har studert ei turgruppe for hjemmeboende personer med demens i en 8-ukers periode høsten 2020. Til sammen 13 personer med demens, samt ledsagere, gikk på en ukentlig tur. Feltnotatene er analysert ved bruk av en hermeneutisk analyse, med utgangspunkt i Hammersley og Atkinsons etnografiske analysemetode.
Resultater: 5 hovedkategorier viste hva som bidro til gylne øyeblikk på turene:
• Gylne øyeblikk gjennom engasjement
• Gylne øyeblikk gjennom fellesskap
• Gylne øyeblikk gjennom trygghet
• Gylne øyeblikk gjennom sansestimuli
• Gylne øyeblikk gjennom gode emosjoner
Konklusjon: Gylne øyeblikk kom til uttrykk på ulike måter når personer med demens deltok på turgåing i naturen. Tilretteleggelse for personsentrerte naturaktiviteter, muligheten til å ta del i et trygt fellesskap, og alle de positive stimuli naturen ga er viktige momenter. De gylne øyeblikkene som oppsto, kan være helsefremmende ved at deltagernes egne mestringsevner og ressurser ble styrket når de utførte aktiviteter de likte. Gylne øyeblikk ble observert underveis på tur, samtidig hele den dynamiske prosessen ved å være på tur, så ut til å frembringe gode emosjoner og skapte gylne øyeblikk.
Nøkkelord: personer med demens, gylne øyeblikk, aktivitet, natur, turgåing, helsefremmende Engelsk sammendrag (abstract)
Background: As the number of old people in the population are increasing, the number of people with dementia also increase. How a person with dementia experiences his or her life, is affected by the momentary experiences. It is therefore important that persons with dementia can participate in meaningful activities in their everyday life.
Purpose: To explore how participants in a walking group for people with dementia experience the walks, by looking at golden moments. Find out what it is about walking in nature that makes such activities a positive experience for people with dementia.
Method: A microethnography, where a walking group for people with dementia living in their own homes was studied through fieldwork, using participant observation. The group consisted of companions and a total of 13 people with dementia walking once a week, during an 8-week period autumn 2020. A hermeneutic analysis of the fieldnotes was performed, by using Hammersley and Atkinson’s ethnographic analysis method.
Results: 5 main categories showed how golden moments appeared on the walks:
• Golden moments through engagement
• Golden moments through belonging
• Golden moments through safety
• Golden moments through sensory stimuli
• Golden moments through positive emotions
Conclusion: Golden moments appeared in different ways when people with dementia attended the walking group. Findings show that person-centred activities in nature, the opportunity to be part of a safe relationship with others, and the positive stimulation from the nature are all important factors. The golden moments that appeared on the walks can be health promoting, as they strengthened the participants self-efficacy and resources when they performed activities they enjoyed. Golden moments were observed during the walks. In addition, the entire dynamic process of being in the nature seemed to bring out positive emotions and create golden moments.
Keywords: people with dementia, golden moments, activity, walking in nature, health promotion