Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStarckjohann, Gitta
dc.date.accessioned2022-01-27T12:18:24Z
dc.date.available2022-01-27T12:18:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2887627
dc.description.abstractHENSIKT: Hensikten med denne pilotstudien var å evaluere nytteverdien av et psykoedukativt kurs for bedre selvfølelse i hverdagen hos unge voksne pasienter ved VPA, Vinderen. Samt å se på eventuell endring i selvfølelse, selvoppfattelse og symptomtrykk på depresjon. METODE: Utvalget bestod av 26 pasienter rekruttert gjennom deres behandlere ved VPA, Vinderen. Pilotstudien ble gjennomført som en prospektiv ikke-kontrollert intervensjonsstudie med før- og ettermålinger. Målingene ble gjennomført ved hjelp av standardiserte spørreskjemaer for selvfølelse (RSES), selvoppfattelse (SASB) og depresjon (BDI II). For evaluering av kurset ble to egenutviklede spørreskjemaer besvart. I tillegg ble det muntlig stilt spørsmål til 5 av pasientene. RESULTATER: Hovedresultatene fra pilotstudien viste signifikant positiv endring i selvfølelse, Σselvoppfattelse, samt for kategoriene selvfrigjøring, selvaksept, selvomsorg og selvanklaging innen SASB. Det samme gjaldt endring i depresjonsskår, hvor pasientene som helhet gikk fra en skår som tilsa alvorlig deprimert til en skår på moderat deprimert. Pasientenes evaluering av kurset viste at de opplevde å dra nytte av å være en del av en gruppe, som sammen gjennomgikk psykoedukasjon med mål om bedre selvfølelse i hverdagen. KONKLUSJON: Designet av pilotstudien, samt et lite utvalg, gjør at en ikke kan si noe om resultatene skyldes kurset eller andre forhold. Allikevel ble det oppdaget statistisk signifikans, som indikerte interessante sammenhenger mellom variablene, i tillegg til nytteverdi for pasientene. Pasientene selv fremhevet betydningen av kurset, og at endring i selvfølelse oppleves som en prosess som foregår over tid. Signifikant endring i depresjonsskår fra før til etter kurs er et resultat som må fremheves. Dette uavhengig av hvilke utenforstående påvirkningsvariabler som eventuelt kan tilskrives endringen, da vi ikke kan forklare funnene med det studiedesignet som er benyttet.en_US
dc.description.abstractAbstract PURPOSE: The purpose of this pilot study was to evaluate the usefulness of a psychoeducational course aimed at improved self-esteem in everyday life among young adult patients. In addition, looking at any change in self-esteem, self-perception and symptoms of depression. METHOD: The sample consisted of 26 patients recruited through their therapists. The pilot study was conducted as a prospective uncontrolled intervention study with pre- and post-measurements. Variables were measured using standardized questionnaires for self-esteem (RSES), self-perception (SASB) and depression (BDI II). For evaluation of the course, two self-developed questionnaires were answered. In addition, questions were asked orally to five of the patients. RESULTS: The main results from the pilot study showed a significant positive change in self-esteem, self-perception, as well as for the categories self-liberation, self-acceptance, self-care and self-blame within SASB. The same applied to changes in depression, where patients went from a score that indicated severely depressed to moderately depressed. The patients' evaluation of the course showed that they benefited from being part of a group undergoing psychoeducation where the goal was achieving better self-esteem in everyday life. CONCLUSION: The design of the pilot study as well as a small sample-size, makes it difficult to conclude if the results are down to the course or other factors. Nevertheless, statistical significance indicated interesting correlations between the variables, in addition to utility value for the patients. Significant change in depression scores from before to after the course is a result that must be emphasized. This is independent of which external influencing variables can possibly be attributed to the change, as we cannot explain the findings with the study design used.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectselvfølelseen_US
dc.subjectselvoppfattelseen_US
dc.subjectdepresjonen_US
dc.titleBedre selvfølelse i hverdagen - Et middel til bedre psykisk helse?en_US
dc.title.alternativeImproved self-esteem in everyday life – A means to better mental health?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800en_US
dc.source.pagenumber84en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel