Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAubert, Anne-Marie
dc.contributor.authorPaulsen, Mårten Kae
dc.date.accessioned2015-08-20T11:03:05Z
dc.date.available2015-08-20T11:03:05Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.isbn978-82-7184-378 -6
dc.identifier.issn0807-2647
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/297601
dc.description.abstractRapporten formidler og diskuterer vi en undersøkelse av studenters subjektive opplevelse av å lære veiledning. Studentene var i avslutningen av en deltids videreutdanning i tverrfaglig veiledning (TV) (60 studiepoeng) over to år. Tre forskningsspørsmål blir diskutert: 1) Hvilke variasjoner i subjektiv opplevelse har studenter i et årskull på TVav det å lære veiledning? 2) På hvilke måter er studentenes subjektive opplevelse av å lære veiledning påvirket av rammer for aktiviteter, studentenes relasjoner til seg selv, til andre i utdanningen og til andre i deres veiledningspraksis, kommunikasjon og samhandling i relasjoner og ideer og temaer som ble fokusert i utdanningen? 3) På hvilke måter bidrar utdanningen i TV til å fremme studentenes utvikling som veiledere. Undersøkelsen bruker Q-metode. Q viser til en form for faktoranalyse. Denne faktoranalysen tar utgangspunkt i en beregning av korrelasjoner mellom personer på et utvalg av variabler. Variablene i denne undersøkelsen var et utvalg på 36 utsagn, valg av forskerne, som representerte et kommunikasjonsunivers som studenter og lærere i utdanningen hadde skapt. 21 av 22 studenter deltok i undersøkelsen. Den enkelte deltaker sorterte og rangerte hvert av de 36 utsagnene inn i en matrise. Med plasseringen i matrisen vektla deltakerens sin opplevelse av hvert utsagns verdi og relevans for sin læring. Hvert utsagns verdi ga grunnlag for å beregne korrelasjonene mellom utsagnene og hver students sorteringer. Ved å sammenholde korrelasjonene mellom de 21 sorteringene kom det fram tre faktorer. Disse ga grunnlag for å påstå tre karakteristiske måter som subjektiv erfaring av å lære veiledning framtrer på. Disse er: «En god relasjon er grunnleggende» (F1), «Helheten i studiet» (F2) og «Egenutvikling» (F3). Vi diskuterer grunnlaget for disse måtene å erfare på, hvordan deltakerne som bidro på hver av faktorene, brukte læringsmuligheten i utdanningen og hvordan utdanningen fremmet deres utvikling som veiledere.nb_NO
dc.format.mimetypePDF
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Lillehammernb_NO
dc.relation.ispartofseriesForskningsrapport;167
dc.titleUtdannet veileder : En Q-metodologisk undersøkelse av studenters subjektive opplevelse av å lære veiledningnb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.source.pagenumber50nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel