dc.description.abstract | Rapporten formidler og diskuterer vi en undersøkelse av studenters subjektive opplevelse av å
lære veiledning. Studentene var i avslutningen av en deltids videreutdanning i tverrfaglig
veiledning (TV) (60 studiepoeng) over to år. Tre forskningsspørsmål blir diskutert: 1) Hvilke
variasjoner i subjektiv opplevelse har studenter i et årskull på TVav det å lære veiledning? 2) På
hvilke måter er studentenes subjektive opplevelse av å lære veiledning påvirket av rammer for
aktiviteter, studentenes relasjoner til seg selv, til andre i utdanningen og til andre i deres
veiledningspraksis, kommunikasjon og samhandling i relasjoner og ideer og temaer som ble
fokusert i utdanningen? 3) På hvilke måter bidrar utdanningen i TV til å fremme studentenes
utvikling som veiledere.
Undersøkelsen bruker Q-metode. Q viser til en form for faktoranalyse. Denne faktoranalysen tar
utgangspunkt i en beregning av korrelasjoner mellom personer på et utvalg av variabler.
Variablene i denne undersøkelsen var et utvalg på 36 utsagn, valg av forskerne, som
representerte et kommunikasjonsunivers som studenter og lærere i utdanningen hadde skapt.
21 av 22 studenter deltok i undersøkelsen. Den enkelte deltaker sorterte og rangerte hvert av de
36 utsagnene inn i en matrise. Med plasseringen i matrisen vektla deltakerens sin opplevelse av
hvert utsagns verdi og relevans for sin læring. Hvert utsagns verdi ga grunnlag for å beregne
korrelasjonene mellom utsagnene og hver students sorteringer.
Ved å sammenholde korrelasjonene mellom de 21 sorteringene kom det fram tre faktorer. Disse
ga grunnlag for å påstå tre karakteristiske måter som subjektiv erfaring av å lære veiledning
framtrer på. Disse er: «En god relasjon er grunnleggende» (F1), «Helheten i studiet» (F2) og
«Egenutvikling» (F3). Vi diskuterer grunnlaget for disse måtene å erfare på, hvordan deltakerne
som bidro på hver av faktorene, brukte læringsmuligheten i utdanningen og hvordan utdanningen
fremmet deres utvikling som veiledere. | nb_NO |