‘Det tredje rom’ som mulighetsrom for profesjonsutvikling : En case-studie av fagsamtalen over en fagartikkel i grunnskolelærerutdanningen
Abstract
Som tittelen tilsier, har hensikten med denne studien vært å studere hvilke muligheter og
potensial et undervisningssamarbeid i ‘det tredje rom’ gir for aktørenes læring og utvikling av
profesjonskunnskap. Den nasjonale strategien for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningen, Lærerutdanning 2025 danner et kontekstuelt bakteppe for studien, og hovedfokuset har vært rettet mot mulighetene som ligger i fagsamtalen over en fagartikkel, som læringsaktivitet i et partnerskap mellom grunnskolelærerstudentene, lærerne på lærerutdanningsskolen og lærerne på lærerutdanningsinstitusjonen. I teorien om partnerskap som et ‘det tredje rom’ er det en antakelse at aktørene oppnår mer i fellesskap enn hva de oppnår alene. Denne antagelsen ønsket jeg å følge ved å stille spørsmålet:
Hvilke muligheter gir et undervisningssamarbeid i ‘det tredje rom’ for utvikling av aktørenes profesjonskunnskap?
Fagartikkelen er utgangspunktet for fagsamtalen og kan beskrives som et tankeredskap eller som et springbrett for aktørenes videre utforsking og refleksjoner. Hovedfunn viser at fagsamtalen over en fagartikkel, som undervisningsaktivitet i det tredje rom, har potensiale som en utforskende og reflekterende samtale der aktører bidrar inn med sine ulike kunnskaper og erfaringer. Jeg finner at aktørene i samarbeidet opplever det som utviklende for egen profesjonsutvikling uavhengig av forkunnskaper og tilhørighet i utdanningssamarbeidet. Det viser at samarbeid utenfor den tradisjonelle praksisopplæringen har et potensiale for profesjonsutvikling for alle de involverte aktørene. En av nøklene for et velfungerende partnerskap er likeverdighet mellom aktørene. Aktørene i studien har utfordret begrepet og stille spørsmålstegn ved betydningen og funn viser at begrepet likestilte partnere er mer dekkende for hvordan de opplever fagsamtalen.
Datamaterialet i denne masteroppgaven er hentet fra deltakende observasjoner av to fagsamtaler om en fagartikkel og individuelle dybdeintervju av aktørene som deltok i fagsamtalene. Studien har en kvalitativ tilnærming og gjennomført som et enkeltcase-studie etter (Yin, 2014) sin teori om casestudier som forskningsmetode og analysemetode. Teorigrunnlaget har utgangspunkt i teori om partnerskap i grunnskolelærerutdanningen og partnerskap i ‘det tredje rom’, samtalen og kunnskapsutvikling i lærende fellesskap og med kommunikasjonsteori som inngang til læring. Min teoretiske forståelsesramme bygger på sosialkulturell læringsteori. I det ligger det at mennesker formes som tenkende individer gjennom interaksjon med andre. Studien har en sosialkonstruktivistisk tilnærming til forskningen, hvor jeg som forsker ser på virkeligheten som noe som er i stadig endring i samspillet med de andre og meg, min forståelse er konstruert av virkeligheten. I studien var jeg nysgjerrig på fagsamtalen og aktørenes faglige refleksjoner og dybden i dem. En utforskende tilnærming ga meg mulighet til å studere interaksjonen mellom aktørene for å kunne oppdage spenninger og utfordrende kommunikasjon som inngang til aktørenes profesjonsutvikling.
Undervisningssamarbeidet i ‘det tredje rom’ er en innovativ form for samarbeid om grunnskolelærerutdanningen og bør utforsker videre. Skulle jeg fulgt opp studien av fagsamtalen over en fagartikkel videre, hadde det vært interessant og gjøre den samme studien med flere enheter og i tillegg sett på styrker og svakheter med en slik organisering.