• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i pedagogikk
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i pedagogikk
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Livsmestring i ungdomsskolen - Hvordan skolen kan bidra til å ruste unge mennesker for live

Flermoen, Mette
Master thesis
Thumbnail
Åpne
22_01937-1 Flermoen Mette - masteroppgave 648966_1_1.PDF (1.178Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2990615
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master i pedagogikk [78]
Sammendrag
Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan livsmestringstemaet i læreplanverket Fagfornyelsen, blir erfart av lærere og andre ansatte ved ungdomsskoler. I begrepet erfaring legger jeg hvordan de oppfatter ordlyden i overordnet del og fagplanene, hvordan de underviser i temaet i klassene, og generelt hvilken plass de mener livsmestring skal ha i det daglige arbeidet med elevene.

Studien er en kvalitativ studie, med en teoretisk innramming og den består av seks forskningsintervjuer med skoleansatte som har ulike roller i ungdomsskolen. Metoden bygger på en konstruktivistisk virkelighetsforståelse, der en fenomenologisk tilnærming til dataene blir benyttet, og redusering av funnene til kategorier er gjort med tematisk analyse.

I teorikapittelet settes Fagfornyelsen inn i en ideologisk og historisk kontekst. Sosialkognitiv læringsteori presenteres som den teoretiske forankringen til Fagfornyelsen, og sentrale begreper som selvregulering, selveffektivitetsforventning og robusthet gjennomgås. I tillegg presenteres noen eksempler på hvordan skolen kan jobbe med dette.

Datainnsamlingen ble analysert til disse kategoriene:

• Forståelse av livsmestringsbegrepet

• Årsak til innføring av temaet, målet med undervisningen og har det noen effekt for elevene?

• Faginnhold

• Oppfatning av egen rolle i undervisningen

• Problematisering

Det kommer fram i studien at livsmestringstemaet blir oppfattet som svært sentralt i lærernes daglige omgang med elevene. I tillegg har det en mer formell plass i flere tverrfaglige temaer, og er en del av fagundervisningen. Informantene er helt tydelige på at fokuset på hvordan mestre livet er en nødvendighet, og en stor hjelp for elevene i dannelsesprosessen.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit