Naturskolens betydning for barn og unges psykososiale velvære etter kreft: En kvalitativ casestudie
Abstract
Grunnet fremgang innen kunnskap og behandling har overlevelsesgraden ved barnekreft økt i løpet av de siste tiårene. Den økende overlevelsesgraden har bidratt til et økt fokus på barnas livskvalitet, i henhold til psykososial tilpasning og senskader fra kreftbehandling og kreftsykdommen. Utfordringer knyttet til det å vende tilbake til en normal hverdag, opprettholde den sosiale kontakten med jevnaldrende og samtidig følge opp skolegang, er utbredte problemer blant barnekreftoverlevere. Norske barn får som regel et begrenset tilbud om psykososial oppfølging etter endt kreftbehandling. Av den grunn har Barnekreftforeningen Oslo og Akershus inngått et samarbeid med Trygg av natur der de tilbyr Naturskolen én dag i uken over en periode på tolv uker, for å bidra til en bedre hverdag for barn og unge som har hatt kreft. Denne studien har til hensikt å undersøke Naturskolens bidrag til psykososialt velvære hos barn og unge som har hatt kreft. For å undersøke dette ble det gjennomført til sammen ti kvalitative intervjuer med fem barn og fem foreldre. De transkriberte intervjuene ble analysert ved bruk av en fortolkende fenomenologisk analyse (IPA). Analysen resulterte i elleve temaer på tvers av informantenes erfaringer fra Naturskolen. Resultatene antydet at Naturskolen bidro til tilfredsstillelse av de tre grunnleggende psykologiske behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet. Videre antydet resultatene at turene ute i naturen har en gunstig påvirkning på blant annet stress, fysisk aktivitet, emosjonsregulering og humør. Resultatene fra denne studien tyder på at psykososial oppfølging etter endt kreftbehandling kan være fordelaktig for barn og unge.