• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i miljøpsykologi MPSY3010
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i miljøpsykologi MPSY3010
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Naturskolens betydning for barn og unges psykososiale velvære etter kreft: En kvalitativ casestudie

Johansen, Emma Holtet
Master thesis
Thumbnail
View/Open
22_01904-6 Masteroppgave 2021 - Naturskolens betyning for barn og unges psykososiale velvære et 651379_1_1.PDF (866.3Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2990699
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i miljøpsykologi MPSY3010 [22]
Abstract
Grunnet fremgang innen kunnskap og behandling har overlevelsesgraden ved barnekreft økt i løpet av de siste tiårene. Den økende overlevelsesgraden har bidratt til et økt fokus på barnas livskvalitet, i henhold til psykososial tilpasning og senskader fra kreftbehandling og kreftsykdommen. Utfordringer knyttet til det å vende tilbake til en normal hverdag, opprettholde den sosiale kontakten med jevnaldrende og samtidig følge opp skolegang, er utbredte problemer blant barnekreftoverlevere. Norske barn får som regel et begrenset tilbud om psykososial oppfølging etter endt kreftbehandling. Av den grunn har Barnekreftforeningen Oslo og Akershus inngått et samarbeid med Trygg av natur der de tilbyr Naturskolen én dag i uken over en periode på tolv uker, for å bidra til en bedre hverdag for barn og unge som har hatt kreft. Denne studien har til hensikt å undersøke Naturskolens bidrag til psykososialt velvære hos barn og unge som har hatt kreft. For å undersøke dette ble det gjennomført til sammen ti kvalitative intervjuer med fem barn og fem foreldre. De transkriberte intervjuene ble analysert ved bruk av en fortolkende fenomenologisk analyse (IPA). Analysen resulterte i elleve temaer på tvers av informantenes erfaringer fra Naturskolen. Resultatene antydet at Naturskolen bidro til tilfredsstillelse av de tre grunnleggende psykologiske behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet. Videre antydet resultatene at turene ute i naturen har en gunstig påvirkning på blant annet stress, fysisk aktivitet, emosjonsregulering og humør. Resultatene fra denne studien tyder på at psykososial oppfølging etter endt kreftbehandling kan være fordelaktig for barn og unge.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit