Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjelvik, Ingrid Grimstad
dc.date.accessioned2022-04-08T08:38:26Z
dc.date.available2022-04-08T08:38:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2990702
dc.description.abstractAlvorlig sykdom som barnekreft rammer hele familien og kan snu opp ned på livet og tilværelsen. Selv etter friskmelding kan kreftoverlevende og pårørende oppleve utfordringer i hverdagen. Dermed er det ofte behov for oppfølging også etter endt kreftbehandling. Samtidig har barn og unge et begrenset tilbud om psykososial oppfølging. Naturskolen er derfor utviklet som et tilbud for denne gruppen, som del av et samarbeidsprosjekt mellom organisasjonen «Trygg av natur», Friluftssykehuset OUS og Barnekreftforeningen Oslo og Akershus. Naturskolen er et naturbasert tiltak som legger vekt på å gi deltakerne tilhørighet, handlingsrom og medbestemmelse. Målet er at deltakerne skal få gode naturopplevelser sammen med andre, og få erfaringer som gjør dem bedre i stand til å mestre egen hverdag. Studien har til hensikt å undersøke Naturskolen som tilbud for denne gruppen, med fokus på hvordan deltakelse bidrar til motivasjon og mestring, og hvilken rolle naturen spiller i en slik setting. I den anledning ble det gjennomført kvalitative intervjuer med deltakere fra to grupper på Naturskolen, i tillegg til voksne involvert i prosjektet. Utvalget bestod av ni deltakere og fire voksne (N=13), og det ble gjennomført fem individuelle intervju og to fokusgruppeintervju. Gjennom fortolkende fenomenologisk analyse ble det identifisert to hovedtema og totalt tretten undertema. Hovedtema omhandler Naturskolens påvirkning på deltakerne og hva naturen kan tilby disse barna. Resultatene viser at Naturskolen bidrar til motivasjon gjennom å tilfredsstille de grunnleggende psykologiske behovene autonomi, kompetanse og tilhørighet. Videre fremstår natur som en gunstig arena som tilbyr varierte muligheter. Naturopplevelser knyttes til flere positive effekter, blant annet økt mestringstro, emosjonsregulering og restitusjon. Funn reflekterer enighet blant deltakere og voksne, og studien tyder på at tilbudet Naturskolen kan være et verdifullt tiltak både for kreftoverlevende og pårørende barn og unge.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.title«Jeg tror hverdagen blir mye, mye lettere!» - En kvalitativ casestudie om kreftoverlevende og pårørende barn og unges naturopplevelser gjennom Naturskolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber133en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel