Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBondal, Tarjei
dc.date.accessioned2022-09-20T16:10:11Z
dc.date.available2022-09-20T16:10:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111683710:29867020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019287
dc.description.abstractHensikten med denne kvalitative studien er å belyse hvordan kroppsøvingslærere erfarer og jobber med elever med liten deltakelse og fravær i faget. Dataen i studien har blitt innhentet ved bruk av semi-strukturerte intervjuer med seks kroppsøvingslærere fra én ungdomsskole og to videregående skoler, samt blitt analysert gjennom Braun & Clarke sin tematiske analysemetode. I diskusjonen blir funnene drøftet opp mot tidligere forskning og den didaktiske relasjonsmodellen. I henhold til den didaktiske relasjonsmodellen har funnene blitt sett opp mot faktorene mål, innhold, elevenes læreforutsetninger, læreprosessen, rammefaktorer og vurdering. Erfaringene til lærerne i min studie gir en indikasjon på at påvirkninger fra samfunnet og faget kan bidra til liten deltakelse og fravær i kroppsøving. Det kommer frem at en temabasert planlegging som inneholder et variert faginnhold har som hensikt å treffe flest mulig elever og spesielt de som ikke liker faget fra før av. Samtidig blir det vist at relasjoner som skapes gjennom kommunikasjonen mellom lærer og elev er avgjørende for å forbedre betingelsene i møte med lite deltakende og fraværende elever, samt fremme elevenes deltakelse i kroppsøvingsfaget. Dette er også betydningsfullt når lærerne gjennom dialoger imøtekommer elever som ikke ønsker å delta i ordinær kroppsøving. Utfallet av dialogene er at elevene følger et tilpasset opplegg, som lærerne mener er en givende løsning for å gi lite deltakende og fraværende elever et læringsutbytte av opplæringen. I lys av den didaktiske relasjonsmodellen kan det tyde på at elevenes manglende deltakelse og fravær i kroppsøvingsfaget henger sammen med en praksis som ikke har et gjensidig samspill mellom faktorene i den ordinære kroppsøvingsundervisningen. I tillegg kan det virke som at lærere anser enkelte faktorer som mer verdifulle enn andre i deres yrkespraksis, som gjennom min undersøkelse kan føre til lite deltakelse og fravær i kroppsøving.
dc.description.abstractThe purpose of this qualitative study is to shed light on how physical education teachers experience and work with students with little participation and absence in the subject. The data in the study have been obtained using semi-structured interviews with six physical education teachers from one upper secondary school and two upper secondary schools, and have been analyzed through Braun & Clarke's thematic analysis method. In the discussion, the findings are discussed towards previous research and the didactical relationship model. In light of didactic relational thinking, the findings will be seen towards the factors goals, content, learning conditions, learning process, setting and assessment. The experiences of the teachers in my study give an indication that influences from society and the subject can contribute to little participation and absence in physical education. It emerges that a theme-based planning that contains a varied subject content aims to please as many students as possible and especially those who do not like the subject from before. At the same time, it is shown in my findings that relationships which is created through the communication between teacher and student is crucial to improve the conditions in meeting with little participating and absent students, as well as promote students' participation in physical education. This is also important when teachers through dialogues meet students who do not want to participate in ordinary physical education. The result of dialogues is that the students follow a customized layout, which the teachers believe is a rewarding solution for giving low-participating and absent students a learning benefit from the education. n light of the didactic relationship model, it may indicate that students' lack of participation and absence in the physical education subject is related to teachers not having a practice that emphasizes a mutual interaction between the factors in ordinary physical education. For this reason, it may seem that teachers consider certain factors to be more valuable than others in their professional practice, which through my research can lead to little participation and absence in physical education.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLiten deltakelse og fravær i kroppsøving
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel