Innsats i kroppsøving
Description
Full text not available
Abstract
Hensikten med denne studien er å undersøke kroppsøvingslærere og elever på en videregående skole sin forståelse av begrepet innsats, og i hvilken grad deres forståelse av begrepet er i samsvar. Lærernes bruk av innsats i summative vurderingssituasjoner blir særlig belyst.Self-efficacy er brukt som teoretisk bakteppe i denne studien. Viktige begreper er mestringsevne, mestringstro, mestringsforventning, observasjonslæring, følelsesmessig ståsted, formativ vurdering, summativ vurdering og innsats.Studien er kvalitativ. Det er gjennomført tre dybdeintervjuer med kroppsøvingslærere og tre fokusgruppeintervjuer med til sammen 15 elever. Tematisk analyse er benyttet for å analysere data.Funn i denne studien viser at både lærere og elever forstår begrepet innsats som en holdning til å gjøre sitt beste i aktivitet, uavhengig av resultat eller ferdighet. Altså, å gi sitt aller beste både i individuelle situasjoner, i samarbeidsoppgaver, lagøvelser og lagaktiviteter. Lærernes forståelse av begrepet innsats kan imidlertid i større grad tilbakeføres til hvordan begrepet er formulert i styringsdokumentene. Dette viser seg i praksis i deres formelle vurderinger gjennom bruk av innsats som redskap i arbeidet for læring. The purpose of this study is to examine physical education teachers and students in a high school's understanding of the concept of effort, and the extent to which their understanding of the concept is consistent. The teachers' use of effort in summative assessment situations is particularly highlighted.Self-efficacy is used as a theoretical backdrop in this study. Important concepts are ability to master, belief in mastery, expectation of mastery, observational learning, emotional point of view, formative assessment, summative assessment and effort.The study is qualitative. Three in-depth interviews were conducted with physical education teachers and three focus group interviews with a total of 15 students. Thematic analysis is used to analyze data.Findings in this study show that both teachers and students understand the concept of effort as an attitude to do their best in activity, regardless of result or skill. That is, to give their very best both in individual situations, in collaborative tasks, team exercises and team activities. However, teachers' understanding of the concept of effort can to a greater extent be traced back to how the concept is formulated in the management documents. This is shown in practice in their formal assessments through the use of effort as a tool in the work for learning.