Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorWictorsen, Fredrik
dc.date.accessioned2022-09-20T16:10:22Z
dc.date.available2022-09-20T16:10:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111683710:29877541
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019296
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å bidra med kunnskap om inkludering av gutter og jenter i kroppsøvingsfaget. Denne studien skal dermed undersøke hvordan og hva kroppsøvingslærere reflekterer rundt inkludering av både gutter og jenter. Studien skal også gi et innblikk i hvilke strukturelle forhold som kan påvirker læreres undervisningsvalg, og i så fall hvilken grad dette påvirker inkluderingen i faget kroppsøving. Denne studien er en kvalitativ studie, hvor datamaterialet innebærer syv semi-strukturerte intervjuer med kroppsøvingslærere ved flere videregående skoler. For å analysere dette datamaterialet har denne studien benyttet seg av de seks stegene i Braun og Clark sin tematiske analyse. Det teoretiske rammeverket som denne studien anvendt er den utviklingsøkologiske modellen til Bronfenbrenner. Hvor mikro, ekso og makronivået i denne modellen bli benyttet. Studien kan vise til ulike refleksjoner omkring inkludering av både gutter og jenter i faget kroppsøving. Funnene viser at kroppsøvingslærerne har et overordnet likt syn på inkluderingsbegrepet i faget, men viser også til at det er uenigheter rundt hvordan begrepet skal praktiseres. Flere lærere kan også rapportere om et ønske omkring en felles forståelse av begrepet inkludering, som videre vil kunne hjelpe lærerne i den praktiske gjennomføringen i faget. Det å undervise gutter og jenter i faget blir av alle lærerne beskrevet som noe positivt. Likevel rapporterer flere av lærerne om fysiske ulikheter og kjønnsforskjeller i aktivitetsvalg mellom kjønnene, som videre påvirker undervisningen i ulik grad. Studien kan også vise til at lærerne benytter seg av ulike strategier for å inkludere gutter og jenter. Til slutt kan lærerne fortelle at de strukturelle forhold som læreplanen og antall elever har innvirkning på undervisningen og inkluderingen i kroppsøvingsfaget. Nøkkelord: Inkludering, gutter og jenter, kroppsøvingsfaget, kroppsøvingslærer, strukturelle forhold, undervisningsvalg.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to contribute knowledge about inclusion of boys and girls in physical education. This study will examine how and what physical education teachers reflect on inside inclusion for both boys and girls. The study will also provide an insight on which structural conditions that can influence teachers choices in class, and if so, to what extent this affects inclusion in physical education. This study is a qualitative study where the data material includes seven semi-structured interviews with physical education teachers in high school. To analyze this data, the study has used the six steps in Braun and Clark's thematic analysis. The theoretical framework used in this study is Bronfenbrenners ecological systems theory Where i use the micro, exo and macrosystem for this study. This study can refer to various reflections on inclusion for boys and girls in physical education. The findings show that physical education teachers have an overall similar view of the concept of inclusion in the subject, but it also point out that there are disagreements about how the concept should be practiced. Several teachers can also report a desire for a common understanding of the concept of inclusion, which will further be able to help teachers in the practical implementation of the subject. To teach boys and girls in physical education is described by all teachers as something positive. Nevertheless, several of the teachers report physical differences and gender differences in activity choices between the sexes, which further affect the teaching to a varying degree. The study may also indicate that teachers use different strategies to include boys and girls. In the last section teachers can tell that the structural conditions such as the curriculum and the number of students have an impact on the teaching and inclusion in physical education. Keywords: Inclusion, boys and girls, physical education, physical education teacher, structural conditions, teaching choices.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleInkludering av gutter og jenter i kroppsøvingsfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel