En integrativ litteraturstudie om friluftsliv som terapeutisk arena
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019362Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikt: I denne masteroppgaven var formålet å belyse hvordan friluftsliv kan benyttes som en terapeutisk arena i møte med ungdom, for å fremme mestring og livskvalitet og derved kunne forebygge psykiske lidelser.
Metode: Masteroppgaven er basert på en integrativ litteraturgjennomgang. For å besvare problemstillingen ble følgende norske og engelske søkeord valgt: friluftsliv/outdoor life/wilderness therapy, psykisk helse/mental health, ungdom/adolecents/young adults. Det ble foretatt systematiske elektroniske søk i følgende database: Oria, Google Scholar, Idunn, PubPsych og PubMed. Totalt ga søket treff på 309 studier. Studiene er fra tidsperioden 2011-2021. Til sammen ble 95 sammendrag lest med utgangspunkt i tittel på forskningsstudiene. Etter dette ble 10 forskningstudier vurdert som aktuelle med utgangspunkt i studienes sammendrag. Etter lesing av disse i fulltekst var det 5 studier som imøtekom inklusjonskriteriene.
Resultater: Igjennom analysen av forskningsstudiene ble 3 hovedtemaer identifisert: (i) Naturen er helsefremmende, (ii) Stillheten og roen, (iii) Mestring og livskvalitet. Hovedteamene som framkom igjennom oppgavens analyse blir diskutert opp mot oppgavens teoretiske forståelsesramme.
Konklusjon: Hensikten med denne studien var å belyse hvordan friluftsliv kan være en terapeutisk arena i møte med ungdom for å fremme mestring og livskvalitet og derved kunne forebygge psykiske lidelser. Dette ble gjennomført ved en integrativ litteraturstudie. De 5 forskningsstudiene som ble inkludert viser til at friluftsliv ser ut til å kunne være en terapeutisk arena der ungdom gis mulighet til å erfare økt mestring og livskvalitet.
Friluftsliv gir ungdom et pusterom med ro og muligheter til refleksjon, tilstedeværelse og til å utforske sider ved seg selv som kan gi en opplevelse av mestring og økt livskvalitet. Det vil si at ved bruk av naturen som en terapeutisk arena kan ungdomenne gjennom deltakelse i friluftsliv erfare muligheten til å lære nye måter å forstå seg selv på. Dette kan gi mestring og økt livskvalitet i en hverdagslig arena uten at ungdom heller behøver å kjenne på at lidelser vektlegges eller at det brukes sykdomsbegreper. Potensialet ved dette er at friluftsliv kan være en arena som er mindre stigmatiserende. Videre vil det å være i naturen kunne fungere som en god medisin for mange ungdom i hverdagen og som videre kan forebygge medikalisering. Objective: In this master's thesis, the purpose was to shed light on how outdoor life can be used as a therapeutic arena in meetings with young people, to promote coping and quality of life and thereby be able to prevent mental disorders.
Method: The master's thesis is based on an integrative literature review. To answer the problem statement, the following Norwegian and English keywords were chosen: friluftsliv/outdoor life/wilderness therapy, psykisk helse/mental health, ungdom/adolecents/young adults. Systematic electronic searches were performed in the following database: Oria, Google Scholar, Idunn, PubPsych and PubMed. In total, the search yielded 309 studies. The studies are from the time period 2011-2021. A total of 95 abstracts were read based on the title of the research studies. After this, 10 research studies were considered relevant based on the studies' summaries. After reading these in full text, there were 5 studies that met the inclusion criteria.
Results: Through the analysis of the research studies, 3 main themes were identified: (i) Nature is health-promoting, (ii) Peace and quiet, (iii) Coping and quality of life. The main teams that emerged through the thesis analysis are discussed against the thesis theory
Conclusion: The purpose of this study was to investigate how outdoor life can be a therapeutic arena in meeting young people to promote coping and quality of life and thereby be able to prevent mental disorders. This was carried out in an integrative literature study. The 5 research studies that were included indicate that outdoor life seems to be a therapeutic arena where young people are given the opportunity to experience increased mastery and quality of life.
Outdoor life gives young people a respite with peace and opportunities for reflection, presence and to explore aspects of themselves that can provide an experience of mastery and increased quality of life. This means that by using nature as a therapeutic arena, young people can, through participation in outdoor life, experience the opportunity to learn new ways and understand themselves. This can provide coping and increased quality of life in an everyday arena without young people having to feel that disorders are emphasized or that concepts of illness are used. The potential of this is that outdoor life can be an arena that is less stigmatizing. Furthermore, being in nature will be able to function as a good medicine for many young people in everyday life and which can further prevent medicalisation.