Et spindelvev av kontroll. En tematisk analyse av fem personers opplevelser av vold som del av religiøs praksis under oppvekst i lukkede religiøse samfunn i Norge.
Abstract
Flere har satt søkelys på at det forekommer ulike former for vold mot barn i lukkede, religiøse samfunn i Norge. Rapporter og handlingsplaner etterlyser økt kunnskap og oppmerksomhet om barns situasjon i lukkede trossamfunn, for å sikre deres rettigheter og hjelpebehov. Masterprosjektet undersøkte følgende forskningsspørsmål: Hvordan, i retroperspektiv, opplever personer som har vokst opp i lukkede religiøse samfunn, det å ha blitt utsatt for vold som del av samfunnets religiøse praksiser? Prosjektets mål er å bidra med økt kunnskap og forståelse. Forskningsspørsmålet ble studert ved bruk av kvalitativ metode i form av individuelle dybdeintervjuer med strategisk utvalgte intervjupersoner. Datamaterialet ble organisert og analysert ved bruk av refleksiv tematisk analyse. Forskningsspørsmålet besvares ved hjelp av fem tema: kontrollen er sammenvevd med troen; en fryktstyrt verden av oss og dem; kjærligheten har så mange betingelser; muliggjøring av seksuelle overgrep; og vansker og verktøy for å håndtere livet. Teori om vold, symbolsk makt og symbolsk vold, samt begrepene frykt, stress, skam og skyld ble benyttet som teoretiske verktøy i analyse og drøft. Prosjektet har vist at det forekommer vold og rettighetsbrudd for noen barn som vokser opp i lukkede, religiøse samfunn. Volden og rettighetsbruddene som beskrives i dette prosjektet er i stor grad vevd sammen med religiøse praksiser i de lukkede trossamfunnene. Prosjektet har vist at trossamfunnets lukkethet er et hinder for at barn får den hjelpen de trenger fra offentlige tjenester. Det er behov for mer kunnskap om barns situasjon i lukkede trossamfunn. Samt behov for økt kompetanse hos de som arbeider med barn for at de kan gjenkjenne, reagere og handle slik at barn får den hjelpen de trenger. Several have highlighted the fact that there are various forms of violence against children in closed, religious communities in Norway. Reports and plans call for increased knowledge and awareness of the situation of children in closed religious communities, to ensure their rights and need for help. This master project investigated the following research question: How, in retrospect, do people who have grown up in closed religious communities experience being exposed to violence as part of society’s religious practices? The project’s goal is to contribute with increased knowledge and understanding. The research question was studied using a qualitative method in the form of individual in-depth interviews, with strategically selected interviewees. The data material was organized and analyzed using reflective thematic analysis. The research question is answered using five themes: control is intertwined with faith; a fear-driven world of us and them; love has so many conditions; enabling sexual abuse; difficulties and tools for dealing with life. Theory of violence, symbolic power and symbolic violence, as well as the concepts of fear, stress, shame and guilt were used as theoretical tools in analysis and discussion. The project has shown that there is violence and violation of rights for some children who grow up in closed, religious communities. The violence and violations of rights described in this project are largely woven together with religious practices in the closed religious communities. The project has shown that the community’s closedness is an obstacle to children getting the help they need from public services. There is a need for more knowledge about children’s situation in closed religious communities. There is also a need for increased competence among those who work with children so that they can recognize, react to and act to ensure that children get the help they need.