Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorAmundsen, Trude Marit
dc.date.accessioned2022-09-20T16:17:36Z
dc.date.available2022-09-20T16:17:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111890551:73510264
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3019739
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag «Alle er gode til noe, vi må være til stede i øyeblikket, for å få fram det beste i hver og en», hevder lærere i denne undersøkelsen. Denne masteroppgaven handler om et trygt psykososialt skolemiljø. Oppgaven er en studie der en søker å avdekke hvordan lærere, som svært sentrale og betydningsfulle nøkkelpersoner, arbeider for å bidra til å fremme et trygt psykososialt skolemiljø for alle elever i barneskolen. Studien tar for seg fire lærere som arbeider ved ulike barneskoler. De har kunnskap om temaer og fokusområder som oppgaven søker, og kan bidra til å belyse forskningsspørsmålet. Datainnsamling og analyse er gjort gjennom henholdsvis delvis strukturert intervju og tematisk analysemetode. Lærerne i studien sier at de utvikler seg gjennom yrket, tar konsekvensen av sine erfaringer og blir tryggere lærere etter noen års praksis. De peker på hvilke muligheter og forutsetninger de har, for å fremme et trygt psykososialt arbeid i barneskolen. Et samlet inntrykk av hvordan de arbeider med dette, er at de understreker betydningen av at lærer er relasjonsorientert og er en tydelig og varm klasseleder, med trygge relasjoner til elevene. Studiens innsikter er at gode og trygge relasjoner mellom lærere og elever, tydelig og varm klasseledelse og trygghet i lærerrollen er spesielt viktig for et trygt psykososialt skolemiljø. Det kan bidra til å fremme helse, trivsel og læring hos elevene. Relasjonsarbeidet beskrives som krevende og at det i stor grad blir opp til den enkelte lærer hvordan arbeidet gjøres i praksis.
dc.description.abstractSummary "Everyone is good at something, we have to be present at the moment, to bring out the best in each one," teachers claim in this survey. This master's thesis is about a good psychosocially and socially school environment. The thesis is a study to uncover how teachers, as central and significant key people, ensure a psychosocially and socially good environment for the pupils in the lower primary school. The study addresses four teachers who work at different primary schools. They have knowledge of topics and focus areas, and can help to anwser the research questions. Data collection and analysis are done through a partially structured interview and thematic analysis method. The teachers in the study say that they develop through the profession, take the consequences of their experiences and become more confident teachers after a few years of practice. They talk about their opportunities and prerequisites for promoting a psychosocially and socially good environment in primary school. The overall impression of how they facilitate it, is that they emphasize the importance of the ideal of the relationship-oriented teacher and the ideal of an effektive classroom management with the teacher control the classrom environment, and build trusting relationships with the pupils. The study insight is that good and trusting relationships between teachers and pupils, effektive class management and confidence in the role of teacher is especially important. This can help promote the health, well-being and learning of the pupils. The relationship between teachers and pupils is sometimes described as challenging, and its up to the individual teacher how the teacher actuallt behaves with the pupils.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLæreres arbeid for å fremme et trygt psykososialt miljø i barneskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel