Digital kommunikasjon med ungdom i hjelpende relasjoner
Abstract
Målet med denne studien er å undersøke hvordan trygghetsfølelsen hos ungdom påvirkes i hjelpende relasjoner hvor det forekommer digital kommunikasjon i tillegg til og ansikt-tilansikt kommunikasjon. Relasjonsskapende elementer belyses, som ansiktsuttrykk, kroppsspråk, kongruens, språk, empati og ekthet. Samt hvordan disse påvirker tryggheten hos ungdom og relasjonsutviklingen i et digitalt aspekt.
Digitale medier har stor plass i samfunnet og er et verktøy som benyttes i mange yrker. Dette til tross for at det ikke finnes klare og gode retningslinjer på hvordan det kan brukes på en trygg måte som ivaretar personvern og taushetsplikt. Det finnes lite forskning på hvordan relasjonsutvikling mellom bruker og hjelper påvirkes av denne formen for kommunikasjon, noe denne studien har til hensikt å utforske.
Problemstillingen er som følger:
«På hvilken måte kan digital kommunikasjon påvirke trygghet hos ungdom i hjelpende
relasjoner?»
Undersøkelsen er gjennomført med kvalitativ metode med dybdeintervjuer av fem ungdommer og to helsesykepleiere. Studien er inspirert av grounded theory og det er benyttet tematisk analyse. Funnene viser at digital kommunikasjon berører alle fasene i en interaksjonsmodell. De drøftes derfor opp mot interaksjonsmodellens faser med utgangspunkt i to forskningsspørsmål. Både ungdom og helsesykepleiere verdsetter mulighetene digital kommunikasjon gir, og begge anser det som en nødvendighet i dagens digitale samfunn.
Studien avsluttes med betraktninger på hvordan digital kommunikasjon er et supplement i ansikt-til-ansikt relasjoner og i alle faser av en hjelperelasjon. Det viser seg at digital kommunikasjon kan ha en positiv effekt for ungdoms trygghetsfølelse både ved informasjonsinnhenting, kontaktetablering, bli-kjent-fase og i en arbeidsfase.
Til videre forskning hadde det vært interessant å undersøke en hjelpende relasjon over tid hvor det er digital kommunikasjon i tillegg til ansikt-til-ansikt kommunikasjon. Og hvordan retningslinjer og plattformer kan tilpasses denne kommunikasjonsformen i hjelpende relasjoner.