Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorTronsli, Harald
dc.date.accessioned2022-12-27T17:10:12Z
dc.date.available2022-12-27T17:10:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:125131317:30836363
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3039589
dc.description.abstractSammendrag: Hensikten med denne kvalitative studien er å få en innsikt i hvordan kroppsøvingslærere på VGS forstår og praktiserer underveisvurdering i kroppsøvingsfaget. Med en problemstilling som «Hvordan forstår og praktiserer kroppsøvingslærere elevvurdering i kroppsøvingsfaget?» kan vi belyse hvordan kroppsøvingslærere sin forståelse av selve begrepet underveisvurdering er, og om det er stor variasjon innad blant lærerne på samme skole. Videre stiller problemstillingen min spørsmål rundt hvordan kroppsøvingslærere praktiserer elevvurdering i form av underveisvurdering, som retter seg mot hvordan dette ville sett ut i kroppsøvingstimene fra kroppsøvingslærers perspektiv. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven er Black og Wiliam (2009) sine fem prinsipper for vurdering. Datagrunnlaget er produsert gjennom kvalitativ metode, hvor det er tatt i bruk semi-strukturerte intervjuer. Det er gjennomført fem semi-strukturerte intervjuer for å belyse oppgavens problemstilling og hensikt. Analysen er gjort med forankring i Braun og Clarke (2008) sin tematiske analyse. Drøftingen av resultat er gjort på bakgrunn av Black og Wiliam (2009) sin teori om prinsipper for vurdering, der temaene som blir diskutert er; bruk av formelle samtaler som vurdering, bruk av tilbakemeldinger som vurdering, kroppsøvingslærers formidling av læringsmål, bruk av Fair Play som vurdering, bruk av tester som vurdering og viktigheten av ferdigheter i faget. Til tross for at kroppsøvingslærerne brukte andre begreper enn de Black og Wiliam (2009) bruker i sin teori, beskrev kroppsøvingslærerne mye av det samme som går igjen i teorien. Mine funn antyder at kroppsøvingslærere har ulik forståelse for begrepet underveisvurdering, På bakgrunn av dette ser vi at det benyttes flere former for underveisvurdering. Resultatet indikerer at det er to temaer som går igjen hos kroppsøvingslærerne; egenvurdering i form av en-til-en samtaler og bruk av tilbakemeldinger som vurdering. Slik kroppsøvingslærerne mente de praktiserte alle ulike former for underveisvurdering viste seg også å stemme overens med hva Black og Wiliam (2009) hevder i sin teori om prinsipper for vurdering. Det kommer tydelig frem at samtlige kroppsøvingslærere benytter seg av underveisvurdering for å få eleven til å reflektere over eget ståsted og prestasjon, samt det å gi eleven korrigeringer og tilbakemeldinger som får eleven til å vise progresjon i faget. Hvordan elevene mener kroppsøvingslærerne benytter seg av underveisvurdering og elevenes forståelse for begrepet, gjenstår som et tema for videre forskning.
dc.description.abstractAbstract: This qualitative study aims to gain insight into how physical education teachers at VGS understand and practice on-the-job assessment in the physical education subject. With a research question such as "how do physical education teachers understand and practice student assessment in physical education?", we can shed light on how physical education teachers understand the concept of the on-the-job assessment itself, and whether there is great variation among teachers at the same school. Furthermore, my research question focuses on themes about how physical education teachers practice student assessment in the form of on-the-job assessment, which also focuses on how this would look in physical education lessons from the perspective of physical education teachers. The theoretical basis for the thesis is Black and Wiliam's (2009) five principles for assessment. The gathered data has been produced through a qualitative method, where semi-structured interviews have been used. Five semi-structured interviews have been conducted to shed light on the problem and purpose of the thesis. The analysis is based on Braun and Clarke's (2008) thematic analysis. The discussion of the results is based on Black and Wiliam's (2009) theory of principles for assessment, where the topics discussed are the following: the use of formal conversations as assessment, the use of feedback as assessment, physical education teachers' communication of learning objectives, the use of Fair Play as assessment, the use of tests as assessment and the importance of skills in the subject. Even though the physical education teachers used different terms than those used by Black and Wiliam (2009) in their theory, the physical education teachers described much of the same that is repeated in the theory. My findings suggest that physical education teachers have different understandings of the concept of student assessment. Based on this, we see several forms of student assessment are used. The results indicates that there are two recurring themes among physical education teachers: self-assessment in the form of one-to-one conversations and the use of feedback as an assessment. The way the physical education teachers believed they practiced all different forms of on-the-job assessment also proved to agree with what Black and Wiliam (2009) claim in their theory about principles for assessment. The results of this study suggest that all physical education teachers make use of on-the-job assessments to make the student reflect on their own position and performance, as well as give the students corrections and feedback that makes the students show progression in the subject. How the students think the physical education teachers make use of on-the-job assessment and the student's understanding of the term remains a topic for further research.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleEn kvalitativ studie om lærernes forståelse av elevvurdering i kroppsøvingsfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel