Nå er det underveisvurdering som er vurdering
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3039591Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSammendrag
Hensikten med denne studien er å undersøke lærere i videregående skoles forståelse og praktisering av vurdering i kroppsøving, og hvordan innføring av fagfornyelsen og koronapandemi har påvirket deres arbeid med vurdering. Det teoretiske rammeverket for denne studien er vurderingsteori, med sentrale begrep som «assessment literacy», samt formativ vurdering og summativ vurdering.
Dette er en kvalitativ studie, og empiriinnsamlingen baserer seg på fem semistrukturerte intervjuer med kroppsøvingslærere på videregående. Intervjuene ble analysert ved hjelp av tematisk analyse, hvor mønstre og temaer ble identifisert og dannet resultatene for min studie.
Resultatene i min studie tyder på at lærerne har til dels lik forståelse av vurdering. Lærerne uttrykker en praktisering av vurdering som noe som skal være læringsfremmende for elevene, og som er en kontinuerlig del av opplæringen. Alle forsøker å praktisere vurdering i tråd med prinsippene for vurdering for læring. Læringsfremmende tilbakemeldinger til elevene virker å være noe lærerne prioriterer høyt, og de understreker at tilbakemeldingene de gir både skal forstås og være mulige å jobbe med. Samtidig bruker lærerne mye tid på å klargjøre læringsmål for elevene. Summativ vurdering er imidlertid noe lærerne uttrykker at de ikke trenger å bruke mye tid på, og karakteren settes på bakgrunn av de kontinuerlige tilbakemeldingene elevene har fått gjennom året.
Lærerne uttrykker seg positivt til endringene i ny læreplan, og de forteller om endringer i vurderingspraksis som konsekvens av den. Vurderingskriterier som samarbeid, innsats og holdninger overfor andre elever virker å ha fått en enda større rolle i faget. Videre uttrykker alle at koronapandemien gjorde vurderingsarbeidet utfordrende, og at elever som var hjemme fikk dårligere vurdering.
Nøkkelord: Vurdering, assessment literacy, formativ vurdering, summativ vurdering, vurdering for læring, kroppsøving, videregående. The purpose of this study is to examine upper secondary school teachers' understanding and practice of assessment in physical education, and how the new curriculum and the corona pandemic have affected their work with assessment. The theoretical framework for this thesis is assessment theory, with central concepts such as "assessment literacy", as well as formative assessment and summative assessment.
This is a qualitative study, and the empirical collection is based on five semi-structured interviews with physical education teachers in upper secondary school. The interviews have been analyzed using thematic analysis, where patterns and themes have been identified and formed the results for my study.
The results of my study indicate that the teachers have partly the same understanding of assessment. The teachers express a practice of assessment as something that should promote learning for the students and is a continuous part of the teaching. Everyone tries to practice assessment in line with the principles of assessment for learning. Formative feedback to students seems to be a priority. The teachers emphasize that the feedback they give must both be understood and be possible for the students to work with. At the same time the teachers spend a lot of time expressing learning goals for the students. Summative assessment is not, however, something the teachers express that they need to spend a lot of time on, and the grade is set based on the continuous feedback the students have received throughout the year.
The teachers express themselves positively about the changes in the new curriculum, and they talk about similarities in changes in their own assessment practices because of it. Assessment criteria such as cooperation, effort and attitudes towards other students seem to have gained an even greater role in the subject. Furthermore, everyone expressed that the corona pandemic made the assessment work challenging, and that students who were at home received less effective assessment.
Keywords: Assessment, assessment literacy, formative assessment, summative assessment, assessment for learning, physical education, upper secondary school.