Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorØstrem, Bjørg Ellinor
dc.date.accessioned2022-12-27T17:10:19Z
dc.date.available2022-12-27T17:10:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:125131317:68786781
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3039592
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å undersøke hvordan elever i videregående skole opplever kroppsøvingsfaget, og om de opplever at de blir behandlet likeverdig uavhengig av deres forutsetninger og deres sosiokulturelle bakgrunn. Grunnen til at jeg ønsket å undersøke dette er at jeg ser et behov for kunnskap om hvordan elever med ulik sosiokulturell bakgrunn opplever kroppsøvingsfaget og om de opplever å bli behandlet likeverdig. Teorien til Bourdieu, og begrepene habitus, felt, sosial rom og kapital blir benyttet som rammeverk for oppgaven. Den metodiske tilnærming til oppgaven baserer seg på semistrukturerte intervjuer med åtte elever i videregående skole. Datamaterialet er analysert ved hjelp av tematisk analyse, og temaene jeg har analysert er resultatene for studien. Resultatene fra studien viser at sosiokulturell bakgrunn har betydning for opplevelsen av faget. Både trivsel, karakter og opplevelse av å bli verdsatt kan se ut til å ha sammenheng med elevenes sosiokulturelle bakgrunn, spesielt med faktorene kjønn og idrettsbakgrunn. Resultatene tyder på at kroppsøvingsfaget ikke behandler alle elever likeverdig og ikke gir alle like muligheter. Samtidig kan kroppsøving virke forenende på tvers av ulik habitus og kapital, ved at elever lærer å samarbeide med hverandre, noe som kan gjøre at kroppsøvingsfaget får nytteverdi også for andre fag i skolen. At elever med ulik sosiokulturell bakgrunn har ulik opplevelse av kroppsøvingsfaget, og at elever med svakere fysisk kapital og som ikke har idrettshabitus blir dårligere verdsatt og får lavere karakterer enn elever med idrettsbakgrunn, kan få konsekvenser for om formålet med kroppsøvingsfaget blir oppnådd, ved at kroppsøving ikke bidrar til elevenes livslange bevegelsesglede. Nøkkelord: Sosiokulturell bakgrunn, opplevelse, kroppsøving, videregående skole, kapital, habitus, Bourdieu
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate how pupils in upper secondary school experience the subject of physical education, and whether they feel that they are treated equally regardless of their qualifications and their socio-cultural background. The reasoning for this topic is that I see a need for knowledge about how students with different socio-cultural backgrounds experience physical education and whether they experience being treated equally. The theory of Bourdieu, and the concepts of habitus, field, social space, and capital are used as a framework for this thesis. The methodological approach to is based on semi-structured interviews with eight pupils in upper secondary school. The data material has been analyzed using thematic analysis, and the themes I have analyzed are presented as the results of the study. The results of the study show that socio-cultural background is important for the experience of physical education. Well-being, grades and the experience of being valued can appear to be related to the pupils' socio-cultural background, especially the factors gender and sports background seems to be important. The results indicate that the physical education subject does not treat all students equally and does not give everyone the same opportunities. At the same time, physical education can have a unifying effect across different habitus and capital, because students learn to cooperate with each other, which can also make the physical education subject gain value for other subjects in school as well. The fact that students with different socio-cultural backgrounds have different experiences of the physical education subject, and that students with weaker physical capital and who do not have a sporting habitus are less valued and receive lower grades than pupils with background from sports, may have consequences for whether the purpose of the physical education subject is achieved, and physical education might not contribute to the pupils' lifelong enjoyment of movement. Keywords: Socio-cultural background, experience, physical education, upper secondary school, capital, habitus, Bourdieu
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleUlik bakgrunn – ulik erfaring med kroppsøvingsfaget?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel