Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorNummelin, Bert
dc.date.accessioned2023-04-24T16:11:17Z
dc.date.available2023-04-24T16:11:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111591840:33113440
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064624
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg utforsket betydningen bevisstheten kan ha for innlæring av motoriske ferdigheter på trommesett sett i lys av bevegelsesteorier. Jeg har benyttet meg av autoetnografisk- og aksjonsforskning for å undersøke motoriske og kognitive prosesser i forbindelse med øving på trommesett. Studien er strukturert gjennom to aksjonsrunder, der jeg bruker meg selv og min øving som forskningsobjekt. Teorifeltet innenfor trommesettsfaget er i sin spede begynnelse, så jeg drøfter mine funn i hovedsak mot Petur Island Östlunds bevegelsesteorier. Jeg er likevel inspirert av mange andre dyktige fagpersoner innenfor utøvende trommesett som jeg bruker i drøftingene. I oppgaven argumenterer jeg for at bevissthet rundt bevegelsesmønstre for trommeslagere kan være til stor hjelp i innlæringen av ferdigheter hos trommeslageren. Og ferdigheter er å forstå i et vidt perspektiv, det kan handle om hastighet, improvisasjon, avspenthet og musikalitet. Funnene viser en tendens til at bevissthet i øvingsprosessen gir en forbedret innlæring av ferdigheter. For å få tydeligere resultater kan mer kvantitative forskningsmetoder være hensiktsmessig, det krever imidlertid et annet apparat enn jeg har hatt tilgjengelig. Det kan være et mulig forskningsområde i framtiden.
dc.description.abstractIn this master's thesis I have explored the significance that consciousness of movement-patterns may have in learning of motor skills on drum set, in the light of movement theories. I have used autoethnographic and action research to investigate motor and cognitive processes related to practice on drum kits. The study is structured as two rounds of action, where I use myself and my practising as the object of research. The field of theory regarding the drum set is in its infancy, so I discuss my findings mainly against Petur Island Östlund's movement theories. I am still inspired by many other skilled professionals and performers whom I refer in my discussions. In the thesis, I argue that awareness of movement-patterns for drummers can be of great help in the acquisiton of skills for the drummer. Skills are to be understood in a broad perspective, it can be about speed, improvisation, relaxation and musicality. The findings show a tendency that awareness in the practice process lead to improved learning of skills. To get clearer results, more quantitative research methods may be appropriate, however it requires a different apparatus than I have had access to. It may however be a possible research area in the future.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleBevegelsesteori for trommesettet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel