Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorPedersen, Aksel Lund
dc.date.accessioned2023-04-24T16:11:18Z
dc.date.available2023-04-24T16:11:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111591840:36705821
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064625
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan yrkesfagelever oppfatter sin egen motivasjon for muntlig vurdering i engelskfaget i videregående skole i Norge. Det teoretiske rammeverket for oppgaven er basert på selvbestemmelsesteorien, en autoritativ motivasjonsteori om indre og ytre motivasjon. For å kunne legge til rette for økt motivasjon slår teorien fast at tre grunnleggende menneskelige behov må oppfylles: tilhørighet, kompetanse og autonomi. For å undersøke hvordan elevene oppfatter sin egen motivasjon for muntlig vurdering har semistrukturerte intervjuer blitt gjennomført med seks elever fra to forskjellige yrkesfagklasser. Intervjuene ble tatt opp og transkribert, og funnene ble analysert og diskutert i lys av selvbestemmelsesteorien og relevante dokumenter som legger føringer for hvordan vurdering skal foregå i Norge. Funnene viser at elevene oppfatter de grunnleggende behovene på forskjellige måter. Noen anser at en form for tilhørighet til klassen og læreren er viktig for å prestere bra i muntlige vurderinger, mens andre synes tilhørighet til utdanningsprogram og fremtidig arbeid er viktigere. Alle informantene oppgir at de ser nytten i å tilegne seg yrkesspesifikke muntlige ferdigheter, som burde fremme deres motivasjon for vurdering. Likevel er det en klar uenighet blant elevene om behovet for mer generell dannelseskompetanse i engelskfaget. Elevene beskriver lite medbestemmelse i vurderingsprakisen sin, som i teorien er ansett som det viktigste behovet å dekke. De opplever likevel at valget av utdanningsprogram var et autonomt valg, som kan legge til rette for en mer helhetlig motivasjon for utdanningsløpet i videregående skole, inkludert for muntlig engelsk. Selv om motivasjon er en viktig ingrediens i tilegnelse av muntlige ferdigheter vil diskusjonen i oppgaven vise at dette behovet må balanseres mot andre krav som finnes i og utenfor klasserommet i dag.
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to investigate how vocational students perceive their own motivation for oral assessment in the English subject in upper secondary school in Norway. The theoretical framework of the thesis is based in the self-determination theory, an authoritative motivational theory about intrinsic and extrinsic motivation. The theory declares that to facilitate for motivation, three basic human needs need to be fulfilled: relatedness, competence, and autonomy. To investigate how the students perceive their motivation for oral assessment, semi-structured interviews were conducted with six students from two different vocational classes. The interviews were recorded and transcribed, and the findings were analyzed and discussed in light of the self-determination theory and relevant documents that regulate assessment in Norway. The findings show that the students perceive the basic needs differently. Some find it important to have a sense of relatedness to the class and the teacher to perform well in oral assessments, while others find relatedness to education program and future work more important. All students report that they need to acquire vocation-specific oral skills, which should promote their motivation for assessment. However, there is an apparent disagreement among the informants about the need for more general, Bildung-like competence in the English subject. The informants describe little autonomous participation in assessment practices, which is held as the most important need to fulfill in the theory. Still, they perceive that the choice of education program was an autonomous choice, which could facilitate for a more overall motivation for their upper secondary studies, including that of oral English. Although motivation is an important ingredient in acquiring oral skills in English, the discussion also shows that this needs to be balanced against other demands inside and outside the classroom today.
dc.languageeng
dc.publisherInland Norway University
dc.titleVocational English Students’ Perception of Motivation for Oral Assessment: A Self-determination Theory Analysis
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel