Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorLieng, Lars
dc.date.accessioned2023-04-24T16:12:04Z
dc.date.available2023-04-24T16:12:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:116037139:67214486
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064664
dc.description.abstractForretningsstrategien beskriver hvordan et selskap vil gå fram for å etablere seg og overleve i et marked. Oppgaven er et casestudie av et relativt nyetablert selskap som leverer pakker fra nettbutikker hjem til forbrukerne, og som profilerer seg utad som et innovativt og bærekraftig selskap. I oppgaven undersøkes det hvordan selskapet jobber med innovasjon og bærekraft i praksis, og forretningsstrategien til selskapet vurderes i lys av tidligere forskning rundt forretningsmodeller, innovasjon, og utvikling av bærekraftige forretningsmodeller. Selskapet Porterbuddy baserer virksomheten på en egenutviklet IKT-plattform som knytter nettbutikker, transportørene og forbrukerne sammen, og er dermed et eksempel også på plattformøkonomien. De kaller seg selv et teknologiselskap, og videreutvikler kontinuerlig plattformen for å optimalisere partnersamarbeid, transporten og tjenestetilbudet til forbrukerne. Selskapets virksomhet bekrefter og er et godt eksempel på mye av den tidligere forskningen som er gjennomgått i forbindelse med studiet. Forretningstrategien er godt kjent blant de ansatte, det er en god innovasjonskultur i selskapet, og selskapet jobber kontinuerlig også for mer bærekraftige løsninger. De ansatte er stolt av jobben sin, og føler de bidrar til både innovasjon og bærekraft. Det er likevel rom for utvikling. Både ved å se på hva som kan forbedres i den større verdikjeden med selskapets leverandører og partnere, og ved å ha fokus også på de samfunnsmessige bærekraftsmålene, ikke bare de klimamessige.
dc.description.abstractThe business strategy describes how a company will act to enter and survive in a market. This thesis is a case study of a relatively newly established company that delivers packages from online stores to consumers, and which profiles itself externally as an innovative and sustainable company. The thesis examines how the company works with innovation and sustainability in practice, and the company's business strategy is assessed in the light of previous research on business models, innovation, and the development of sustainable business models. The company Porterbuddy bases its operations on a self-developed ICT platform that connects online stores, carriers and consumers together, and is thus an example of the platform economy as well. They describe themselves as a technology company, and continuously develop the platform to optimize partner collaboration, transport and service offerings to consumers. The company's activities confirm and are a good example of much of the previous research that has been reviewed in connection with the study. The business strategy is well known among the employees, there is a good innovation culture in the company, and the company continuously works also for more sustainable solutions. The employees are proud of their job, and feel they contribute to both innovation and sustainability. There is still room for development. Both by looking at what can be improved in the larger value chain with the company's suppliers and partners, and by focusing also on the societal sustainability goals, not just the climate ones.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleInnovasjon og bærekraft som forretningsstrategi - et eksempel fra norsk logistikkbransje
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel