Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHopland, Magnus
dc.contributor.authorBruset, Fredrik Langerud
dc.date.accessioned2023-04-24T16:12:09Z
dc.date.available2023-04-24T16:12:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:116037139:33472487
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064669
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om næringslivet og virkemiddelapparatet i Lillehammer-regionen. Her er fokus rettet mot samhandling som en faktor for økt innovasjonsevne og bedriftsutvikling, i tillegg til møteplasser som et verktøy for å kunne oppnå økt samhandling og kommunikasjon mellom aktører i næringslivet. Det vi har prøvd å oppnå gjennom denne oppgaven er å kartlegge årsaker til hva som kan hemme samhandlingen i Lillehammer-regionen og hvordan virkemiddelapparatet i samarbeid med næringsliv kan jobbe videre for å utvikle dette. Vi har et håp om at denne oppgaven vil gi et innblikk inn i mangler som både næringslivet og virkemiddelapparatet har og ser, samt innspill basert på litteratur om hvordan samhandling og møteplasser for næringsutvikling kan bedres, og å øke innovasjonsevne. I denne prosessen har vi støttet oss på eksisterende teori, intervjuer med ulike deler av virkemiddelapparatet og et lite utvalg av næringslivet. Målet for oppgaven var å finne faktorer på hvordan samhandling og innovasjonsevne i Lillehammer-regionen kan økes. Samtidig som det vil gi et innblikk inn i virkemiddelapparatet sin jobb i Lillehammer-regionen og ulike tanker og meninger rundt temaene samhandling, møteplasser og innovasjon fra virkemiddelapparatet og et lite utvalg av næringslivet. Til senere forskning vil vi anbefale at næringslivet inkluderes mer i studien, men grunnet vanskeligheter med å oppnå kontakt med informanter fra næringslivet, ble ikke dette tilfelle i denne oppgaven. Den teoretiske tilnærmingen i oppgaven har omhandlet perspektiver og teorier på innovasjon, samhandling, regional innovasjon og innovasjonssystemer, samt nettverk og klynger. Det vi fant av teori var med på å legge et viktig grunnlag for jobben som ble gjort videre i studien og teamet som vi foretar oss i denne oppgaven. Det er fortsatt et område hvor det er manglende forskning mot næringsutvikling i forhold til samhandling og innovasjonsevne på regionalt-nivå i Norge. For å trekke fram en forfatter i forhold til relevans, vil vi si at Aasen og Amundsen sitt arbeid i «innovasjon som kollektiv prestasjon» fra 2011, er perspektiver som setter fokus på innovasjon, samhandling og hvordan dette kan brukes som motivasjon for utvikling og endring. I denne boken konkluderer de med at innovasjon er en kollektiv prestasjon, i samspill med ulike aktører i næringslivet og at dette samspillet er viktig å etablere for å kunne holde følge med den kontinuerlige utviklingen i marked og teknologi. I den metodiske tilnærmingen har vi valgt å bruke casestudie, hvor casen er Lillehammer-regionen og formålet var å forstå regionen som en helhet basert på den regionale samhandlingen. For å samle data, ble det brukt kvalitative intervjuer, og informantene er aktører fra virkemiddelapparatet og næringslivet. I dataanalysen har vi fulgt de fire etiske hovedprinsippene som blir belyst i metodedelen av oppgaven. Gjennomføringen av oppgaven har en tidsperiode på 7 måneder og er den avsluttende delen av et toårig masterstudium innen innovasjon ved høgskolen i innlandet. Temaene som vi ser på som relevante for å besvare problemstilling og forskningsspørsmål, ble fordelt på fem kategorier som er innovasjon, samarbeid, virkemiddelapparat, møteplasser og utfordringer i næringslivet, virkemiddelapparatet og Lillehammer-regionen. De erfaringer vi tar med oss videre etter gjennomføring av denne studien, er en økt innsikt i hvordan virkemiddelapparatet jobber ut mot næringslivet, meninger om hva som kan hemme samhandling og faktorer som kan være med å bidra til å øke samhandling og innovasjonsevnen. De utfordringene vi har møtt i denne studien har vært relatert til å kunne innhente informanter fra næringslivet sine synspunkter og meninger, som nevnt tidligere. Funnene i studien viser til at den manglende kommunikasjonen mellom næringsliv og virkemiddelapparat, som kan påvirke engasjementet relatert til møteplasser og samhandling. Og at det vil være nødvendig for fremtidig arbeid, å fremheve den sosiale kapitalen i regionen om man ønsker mer engasjement rundt samhandling og deltakelse i møteplasser for næringslivet.
dc.description.abstractThis master’s thesis deals with challenges regarding the business sector and the policy implementation system in the Lillehammer region. The focus in this thesis is targeting cooperation as a factor for innovation, ability and business development, and additional meeting places for the business sector as a tool, to achieve increased cooperation and communication between actors in the business community. What we have tried to accomplish throughout this thesis, is to map out causes to what may inhibit cooperation in the Lillehammer region and how the policy implementation system in collaboration with the business sector and the municipality can work to develop this. We hope that this thesis will give insight into deficiencies that both the business sector and policy implementation system have, as well as inputs based on literature on how interaction and meeting places for business development and how innovation ability can be improved. In this process we have relied on existing theory, interviews with different parts of the policy implementation system in the Lillehammer region and a smaller selection of the business sector. The target for the thesis was to find factors on how cooperation and innovation ability in the Lillehammer region can be increased. At the same time it will give an insight into the policy implementation system’s work in the region and different thoughts and opinions around the subject's cooperation, meeting places and innovation from the policy implementation system and a small selection of the business sector. For later research we would suggest that the business sector should be more included, but due to difficulties obtaining contact with more informants from the business sector, it did not become the case for this thesis. The theoretical approach in this thesis referred to perspectives and theories on innovation, cooperation, regional innovation and innovation systems, as well as networks and clusters. What we found of theory was an important foundation for the work done further in this thesis. The theme we chose to research in this thesis is seemingly lacking in research toward business development in relation to cooperation and innovation ability in a small city region. To draw out some authors in terms of relevance to the theme, we would like to point out that Aasen and Amundsen’s work in “Innovation as collective achievement” translated from the Norwegian title, from 2011. Are based on perspectives that focus on innovation and cooperation and how this is used as a motive for development and change. Where they conclude innovation as a collective achievement in cooperation with various actors from the business sector and that this cooperation is important to establish, in order to keep up with the continuous development of the market and technology. In the methodological approach, we have chosen to use a case study, where the case is the Lillehammer region, and the purpose was to understand the region, based on the regional cooperation. The data used have been collected through qualitative interviews with actors from the policy implementation system and the buisness sector. In the data analysis we have followed the four ethical principles for research, which will be mentioned again in the methodology chapter. The completion of the thesis has a seven-month time frame and is the finishing part of a two-year masters program in innovation from Inland Norway university of applied sciences. The themes we saw as relevant to answer our main issue were divided into five different categories, which were innovation, cooperation, the policy implementation system, meeting places and challenges regarding the business sector, the policy implementation system as well as the Lillehammer region. The experience we take with us further after the completion of this study, is an increased insight in how the policy implementation system works towards the business sector, how cooperation within the sector is increased, opinions on what informants means can inhabit it and factors that can contribute to increased cooperation and innovation ability. The challenges we have faced during this thesis has been related to gathering informants from the business sector and their views and opinions as mentioned earlier. The findings in this thesis shows that there is a lack of communication between the business sector and the policy implementation system, and that this may affect the commitment related to meeting places and cooperation within the business sector. And that it will be necessary for future work to highlight the social capital in the region, if one wants more commitment around cooperation and participation in the meeting places for the business sector.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleEn casestudie på regional samhandling i Lillehammer-regionen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel