Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorCecilie Edvardsen Formo
dc.date.accessioned2023-04-24T16:12:16Z
dc.date.available2023-04-24T16:12:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:109711542:51181987
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064674
dc.description.abstractNorsk sammendrag Introduksjon: Å ha et arbeid å gå til har betydning for menneskers psykiske helse, men kan også føre til psykisk og fysisk sykdom. Arbeidslivet er i kontinuerlig endring og utvikling for å møte fremtidens krav. Endringer er en del av menneskers liv, men påvirker mennesker forskjellig. Endringer i organisasjoner vil påvirke forhold på jobb og kunne henge sammen med blant annet opplevelsen av støtte, arbeidskrav og endringer i arbeidsoppgaver. Disse forholdene vil virke inn på hvordan ansatte har det på jobb og opplevelsen av jobbtilfredshet. Hensikt: Formålet med undersøkelsen er å få økt kunnskap om hvordan helsepersonell opplever ulike sider av jobben sin under krevende omstillingsprosesser, og om forhold som er assosierte med jobbtilfredshet. Metode: Studien som ble gjennomført er en kvantitativ tverrsnittsundersøkelse blant helsepersonell (n=78) som gir tjenester til hjemmeboende. Utvalget besto av arbeidet innenfor fem fagområder: lindrende, hverdagsmestring, rehabilitering, demens, rus og psykisk helse. Det ble benyttet deskriptive analyser for å beskrive utvalget. Korrelasjon og lineær regresjonsanalyse ble brukt for å undersøke sammenhenger mellom variablene. Hovedresultater: Svarprosenten var 24 %. Det var en signifikant positiv sammenheng mellom indeksene støtte fra leder, støtte fra kollegaer, tilfredshet med arbeidsoppgaver og jobbtilfredshet. Ved multippel regresjon forklarte variablene støtte fra leder, støtte fra kollegaer og tilfredshet med arbeidsoppgaver 57 % av variasjonen i jobbtilfredshet, og høyere nivåer av støtte fra kollegaer og tilfredshet med arbeidsoppgaver var signifikant forbundet med høyere nivåer av jobbtilfredshet. Konklusjon: Funnene tyder på at det er en sammenheng mellom støtte fra leder, støtte fra kollegaer, tilfredshet med arbeidsoppgaver og jobbtilfredshet blant helsepersonell som gir tjenester til hjemmeboende. Betydningen tilfredshet med arbeidsoppgaver og støtte fra kollegaer kan til dels forklares av støtte fra leder. Støtte fra kollegaer og tilfredshet med arbeidsoppgaver er assosiert med jobbtilfredshet.
dc.description.abstractEnglish abstract Introduction: Having a job means a lot to people mental health, but can also lead to psychic and physical illness. The workplace is in constantly change and development to meet the demands for the future. Change is common in people’s life and affect people differently. Organization change will affect work conditions and be related to experience of support, demands and change in work tasks. These work-related conditions affect the employee’s well-being and experience of job satisfaction. Purpose: The major purpose is to receive knowledge about how healthcare professionals experience different sides of their job at demanding restructuring processes, and conditions associated with job satisfaction. Method: The study is quantitative cross-sectional with questionnaire conducted among community health care workers (n=78) who gives home provided care. The selection of expertise were five different areas; palliative care, coping daily activity, rehabilitation, dementia, abuse and mental health. Descriptive analysis was used to describe the selection. Correlation analysis and linear regression analysis are used to examine the relationships between the variables. Results: The response rate was 24 %. There was a significant positive correlation between variables support from manager, support from colleagues, satisfied with work tasks and job satisfaction. Multiple regression explained 57 % of variation of support from manager, support from colleagues and satisfied with work tasks who are associated with job satisfaction. Higher levels of support from colleagues and satisfied with work tasks were significant associated to higher levels of job satisfaction. Conclusion: The study showed a relationship between support from manager, support from colleagues, satisfied with work tasks and job satisfaction among healthcare professionals who gives home provided care. The importance of satisfaction with tasks and support from colleagues can partly be explained by support from the manager. Support from colleagues and satisfaction with work tasks are associated with job satisfaction.  
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleEn kvantitativ studie om sammenhengen mellom jobbrelaterte forhold og jobbtilfredshet blant helsepersonell
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel