Hvordan opplever sykepleierne å bruke video på legevaktsentralen?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3064675Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSammendrag
HENSIKT: Hensikten med denne studien var å finne ut hvordan sykepleierne opplevde å bruke video i arbeidet sitt på legevaktsentralen.
METODE: Det ble benyttet individuelle intervjuer av sju sykepleiere på tre ulike legevaktsentraler. Intervjuene varte fra 40 – 55 min, ble tatt opp på bånd, og resulterte i 120 sider transkribert materiale. Funnene ble deretter analysert ved hjelp av Braun og Clarks tematiske analysemetode.
RESULTATER: Sykepleierne opplevde en trygghet i å bruke video i beslutningen, da de kunne se hva pasienten/innringer snakket om. De opplevde at pasienten ble tryggere av at et helsepersonell hadde sett problemet. Sykepleierne opplevde stress i legevaktsentralen, men mente at selve videoverktøyet var enkelt å bruke. De opplevde også at det ble økt samarbeid mellom kollegaene for vurdering av videoene.
KONKLUSJON: Sykepleierne opplevde mest fordeler med å bruke video i legevaktsentralen. Legevaktene kan med fordel gi bedre formell opplæring av systemet for å unngå teknostress, samt tilby sykepleierne faste møtepunkt for erfaringsutveksling av utfordringer i arbeidshverdagen. PURPOSE: The purpose of the current study is to explore how the nurses experienced using video in their work at the emergency room
METHOD: Individual interviews with seven nurses at three different outpatient centers. The interviews lasted from 40 to 55 minutes, were recorded on tape, and resulted in 120 pages of transcribed material. The findings were then analyzed based on Braun and Clark's thematic analysis method.
RESULTS: The nurses experienced a sense of security in using video in the decision, as they could see what the patient was talking about. They experienced that the patient became more confident that a healthcare professional had seen the problem. The nurses experienced stress in the emergency room, but believed that the video tool itself was easy to use. They experienced increased collaboration between colleagues.
CONCLUSION: For the most part, the nurses experienced benefits from using video in the emergency room. Emergency services can – to their advantage – work to provide better formal training of the video system, thus avoid techno stress. As well, offer the nurses regular meetings where they can share the experiences they have had facing the challenges of everyday work.