dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Christian Abeleng Meyer | |
dc.date.accessioned | 2023-04-24T16:12:18Z | |
dc.date.available | 2023-04-24T16:12:18Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:109711542:48953367 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3064678 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Formål: Å undersøke hvordan ledere opplever oppfølging av sykemeldte ansatte.
Metode: Kvalitative individuelle dybdeintervju med fem ledere med personalansvar ble analysert ved hjelp av systematisk tekstkondensering.
Funn: Det ble identifisert tre hovedtema og fem undertema i analysen:
1) Relasjonen mellom leder og ansatt (tillitt og trygghet; samarbeid), 2) Trygghet i egen lederrolle (støtte fra egen leder), og 3) Leders tilgjengelighet (digital og fysisk tilgjengelighet).
Lederne var opptatt å være synlig og ha god relasjon til sine ansatte. Informantene erfarte at når bakgrunn for sykefravær var tydelig formidlet og forståelig, så var ikke oppfølgingen særlig problematisk. Samtidig beskrev informantene seg usikre i møte med psykisk uhelse, og når kommunikasjon med sykemeldte ansatte var redusert. Denne usikkerheten var krevende for informantene, noe som kunne gi svekket tillit og troverdighet til de ansatte. Videre beskrev informantene ensomhet i mangel på støtte fra sin egen leder.
Konklusjon: Informantenes usikkerhet kom tydeligst frem i møte med ansattes psykiske uhelse, og de kunne kjenne på ensomhet i sin rolle. Samtidig var de opptatt av gjensidig tillitt og gode relasjoner med sine ansatte og jobbet aktivt med dette. Funn fra denne studien viser behov for videre forskning om lederes forståelse og kompetanse i oppfølging av ansatte med psykisk uhelse, samt hvordan ledere selv får støtte i egen rolle.
Nøkkelord: Leder, sykefravær, opplevelse. | |
dc.description.abstract | Purpose: To examine how managers experience follow up of employees on sick leave.
Method: Five individual qualitative in-depth interviews with managers were conducted and analysed with systematic text condensation.
Findings: The analytical process identified three main themes and five sub-themes:
1) Relation between manager and employee (trust and security; collaboration), 2) Sense of security in own role as a manager (support from senior manager) and 3) Manager`s availability (digital- and physical availability).
The managers were engaged in being visible and having a good relationship with their employees. The informants experienced that when the reason for sick leave was clear and well communicated, the follow up was unproblematic. On the other hand, they described uncertainty in dealing with mental ill health, and with reduced communication with employee. This uncertainty was demanding for the informants and could lead to reduced trust and credibility towards the employee. The informants further described loneliness in the lack of support from their own manager.
Conclusion: The informant's experience of uncertainty became most clear in dealing with employee's mental ill health, and they could feel lonely in their role. They were also concerned with mutual trust and good relations with their employees. Findings from this study shows a need for further research into managers understanding and competence in the follow-up of employees with mental ill health, as well as how managers themselves get support in their own role.
Keywords: Manager, sick leave, experience. | |
dc.language | nno | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | Leders erfaringer med oppfølging av sykemeldte ansatte | |
dc.type | Master thesis | |