Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorFredagsvik, Lasse
dc.date.accessioned2023-04-24T16:13:08Z
dc.date.available2023-04-24T16:13:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:109767752:112163277
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064727
dc.description.abstractEn temapark er et helt spesielt sted, en fornøyelsespark som er stilmessig satt til et spesielt tema eller et univers. Den skal skape fiksjonelle steder for sine besøkende, gjennom attraksjoner, underholdning og arkitektur. Miljøpsykologien handler om hvordan vi blir påvirket av omgivelsene rundt oss, noe som gjør en temapark til det perfekte casestudiet. Forskningsspørsmålet for studien er hvordan de fysiske omgivelsene påvirker brukernes opplevelse av parken. Med Hunderfossen, «Hele Norges Eventyrpark» som case, ble det gjennomført kvalitativ tematisk analyse gjennom (1) analyse av sosiale medier, (2) intervjuer med ledelsen, (3) gåturer med gjester samt (4) gjennomgang av gjesteundersøkelser for å undersøke hvordan de fysiske omgivelsene påvirker gjestenes opplevelse. Målet var å skape et tverrfaglig resultat som både viser hvor viktig de fysiske omgivelsene er for reiseopplevelsen, men også for de besøkendes mentale opplevelse. Alle de fire ulike metodiske tilnærmingene viste at de fysiske omgivelsene ved Hunderfossen Eventyrpark påvirker de besøkende. Gjennom intervjuene ble det funnet 8 ulike temaer som var viktige for informantenes opplevelse av parken; (1) Andre parker og sammenligning med dem. (2) Identiteten til Hunderfossen var viktig for parken som destinasjon. (3) Atmosfæren med stemningen i parken var viktig for opplevelsen. (4) Arkitekturen i parken med dets helhet var sentralt angående parkens norske identitet. (5) Koronapandemien viste at parken kan spille en sentral rolle i å komme seg bort fra hverdagen. (6) Emosjonell påvirkning var viktig for gjestene å oppleve, og at ledelsen la til rette for det. (7) Det norske var essensiell for parkens identitet og besøkende. (8) Praktiske funksjoner som køer og økonomi er en sentral del av parkbesøket. Resultatene blir diskutert og sammenlignet med ulike teorier innenfor miljøpsykologi, underfeltet arkitekturpsykologi, reiselivsfeltet med opplevelsesbasert reiseliv og annen temaparksforskning. Tidligere forskning har vist at det er en rekke ulike elementer som påvirker besøkende i temaparker, men lite av denne forskningen kommer fra miljøpsykologien. Prosjektet har som hensikt å lyse opp et tverrfaglig felt det foreløpig er lite miljøpsykologisk forskning på.
dc.description.abstractA theme park is a special place, an amusement park that has its own style, set to a specific theme or a fictional universe. It is supposed to create fictional places for its guests through attractions, entertainment and architecture. Environmental psychology is about how we affect our surroundings and how they affect us, making a theme park the perfect case study. With Hunderfossen Adventure Park as case, qualitative thematic analysis was conducted through (1) analyzation of social media, (2) interviews with the leadership, (3) go-along method with guests along with (4) guest surveys to see how the physical surroundings at affects the guest experience. The goal is to create a multidiciplinary result that shows both how the important the physical surroundings is for the travel experience, but also for the psychological experience of the guests. All four different methodological approaches showed that the physical surroundings at Hunderfossen Adventure Park affected the visitors. Through the project, eight themes was identified; (1) other parks and the comparison with them. (2) The identity of Hunderfossen important for the park as a destination. (3) The atmosphere and ambience creating the experience. (4) The architecture of the park being central for it's norwegian identity. (5) The Covid-19 pandemic and the parks effect of bringing people away from it. (6) The emotional response that is important for the guests to experience, and for leadership to provide. (7) The norwegian identity being important for the visitors. (8) Practical functions, such as queues and economical aspects as a central part of the visit. The results are discussed and compared to different theories within the field of environmental psychology, the subfield architectural psychology, tourism and other theme park research, which little comes from the field of environmental psychology. The project is aimed at enlightning a multidisciplinary field that there exist little environmental psychological research on.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.title"Det er som å gå inn i en eventyrbok" - En miljøpsykologisk, kvalitativ studie av Hunderfossen Eventyrpark
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel