Vurderingsarbeid i den relasjonelle barnehagen
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg undersøkt vurderingsarbeidet i barnehagen knyttet til personalets rolle i lek. Bakgrunnen for undersøkelsen var en interesse for kvalitetsarbeidet i barnehagen. Jeg ønsket derfor å få innsyn i barnehageorganisasjonens vurderingspraksiser, med utgangspunkt i menneskene som bidrar inn i arbeidet, og hvilke muligheter, variasjoner og konsekvenser dette fører til. Jeg utarbeidet dermed en problemstilling:Hvordan oppfatter pedagogiske ledere vurderingsarbeid i barnehagen som organisasjon, og med hvilke muligheter, utfordringer og konsekvenser?Jeg brukte dybdeintervju for å innhente datamaterialet rundt tematikken. De viktigste funnene er knyttet til relasjonene som en grunnstein for barnehageorganisasjonen. Alt arbeid hviler på organisasjonen og påvirker dermed organisasjonens vurderingsarbeid. Hvilke vurdering som er gjeldene, hvordan vurderinger kommer til syne og bakgrunnen for vurderingene. Konsekvensene ved dette som påvirker blant annet profesjonen og fagspråket. In this master's thesis, I have vestigated the assessment work related to the staff's role in or to play. The background for the survey was an interest in quality work in kindergartens. I therefore wanted to gain insight into the kindergarten organisation's assessment practices, based on the people who contribute to the work, and the opportunities, variations and consequences this leads to. Therfore I prepared a problem statement: How do educational leaders perceive assessment work in kindergartens as an organization, and with what opportunities, challenges and consequences?I used in-depth interviews to gather the data material on the topic. The most important findigs are linked to relationships as an foundation stone in the organization, that all the work rest on. Therefore the organization affect th assesment work. It affects which assements that are applicable, how assesment appears and the background for the assesment. The consequences of this, can affect both the profession and their linguistic terminologi.