Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorOlsen, Bente Kristin Langvik
dc.date.accessioned2023-07-05T16:10:20Z
dc.date.available2023-07-05T16:10:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:148101606:50173301
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076178
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHelsesektoren er et fagfelt som preges av rask utvikling, samtidig som kostnadene stiger. For å øke innovasjonsevnen, er det avgjørende at ansatte innenfor helsesektoren har høy innovativ atferd og har et ønske om å utvikle hvordan oppgaver løses på arbeidsplassen. Det har vært viktig å studere faktorer på alle tre nivåer, ledelse, team og individ, siden det har vært etterspurt av tidligere forskning. Studien har gjennomført en undersøkelse som ser på i hvilken grad (i) ambidekstralt lederskap, (ii) relasjonslæring og (iii) læringsorientering påvirker innovativ atferd hos ansatte i helsesektoren. I denne studien har 258 ansatte innenfor hjemmetjenesten i åtte norske kommuner, besvart et spørreskjema med påstander knyttet til faktorene som undersøkes. PLS-SEM er brukt som analysemetode for å teste hypotesene. Resultatene viser at alle tre faktorene har betydning for innovativ atferd hos ansatte i helsesektoren. Størst påvirkning har ambidekstralt lederskap (β = 0.350), deretter relasjonslæring (β = 0.189) og til sist læringsorientering (β = 0.177). Studien bygger videre på tidligere forskning, og viser at funnene derfra også gjelder innenfor helsesektoren, i norsk kommunal hjemmetjeneste. Innovativ atferd er en viktig forusetning for innovasjon, og ledelse og læring er viktig for å oppnå dette. Nøkkelord: Innovasjon, innovativ atferd, ambidekstral ledelse, relasjonslæring, læringsorientering, helsesektoren, kommunehelsetjenesten, hjemmetjenesten
dc.description.abstractThe healthcare sector is defined by rapid changes and advancements as well as rising costs. Promoting increased innovative initiatives in healthcare professionals will contribute positively in developing innovative behavior allowing them to better solve the issues arising in their work environment. It is important to study factors impacting behavior on three levels (leadership, team and individual) simultaneously, as prior studies have uncovered the necessity for further research into this topic. This paper will outline a study which investigates how (i) ambidextrous leadership, (ii) relationship learning and (iii) learning orientation influences innovative behavior in healthcare employees. This study focused on a sample of 258 home care employees in eight municipalities of varying size in Norway. They responded to a survey with questions relevant to the factors being studied. PLS-SEM has been used to analyze the results and test the study’s hypothesis. The findings reveal that all three factors have a positive and significant effect in innovative behavior for employees in the home care sections of norwegian municipalities. The most influential determinant is ambidextrous leadership (β = 0.350), followed by relationship learning (β = 0.189) and finally learning orientation (β = 0.177). This study builds on prior research, and shows that earlier results in other sectors are applicable within the healthcare sector, in home care sections of Norwegian municipalities. Innovative behavior is an important antecedents for innovation, and leadership and learning are crucial to achieve innovative behavior. Key Words: Innovation, innovative behavior, innovative behaviour, innovative performance, ambidextrous leadership, relationship learning, learning orientation, healthcare sector municipalities
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleUlike faktorer som påvirker innovativ atferd hos ansatte i helsesektoren
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel