Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorTorgeirsen, Ann-Kristin
dc.date.accessioned2023-07-13T16:10:31Z
dc.date.available2023-07-13T16:10:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136494868:98537679
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078635
dc.description.abstractKlimaet på jorden er ikke sansbart for oss som enkeltindivider og det grønne skiftet er derfor avhengig av medier for å gjøre oss i stand til å ta mer bærekraftige valg. Gjennom en casestudie av Änglamarks reklametekster undersøker denne oppgaven hvordan virksomheter opererer i dette medielandskapet for å formidle sin klimavennlige innsats. Med et fokus på samspillet mellom semiotiske ressurser, sted og medium for å kommunisere klimabevissthet, utforsker jeg hvordan reklametekster omgår det uhåndgripelige ved klima for å ta en grønn posisjon i markedet. Analysen undersøker videre hvordan reklameteksten vandrer mellom medier for å avdekke hvordan de teknologiske, sosiale og kulturelle rammene for mediene styrer denne kommunikasjonen. Studien viser at Änglamark spiller på vakker estetikk, aksjonistiske virkemidler og et mangfold av positive assosiasjoner i sine reklametekster for å formidle sin klimavennlige innsats. Videre legger tekstene vekt på å presentere konkrete løsninger på klimautfordringer, heller enn å fokusere på utfordringene. På denne måten bidrar Änglamarks reklametekster til å stykke opp kompleksiteten av klima i mindre og mer håndgripelige deler som er slagkraftige, lettfattelige og enkle å overføre til forbrukernes egne hverdag. Til slutt argumenterer jeg for at klimakommunikasjon også er formet av mediale betingelser og tekstens omgivelser gjennom måten disse stiller krav til autentisitet, popularitet og deltagelse i kulturell og estetisk praksis.
dc.description.abstractClimate change is not perceivable to individual human beings, making our ability to adapt a more sustainable lifestyle reliant on media to communicate the consequences of our actions. This thesis examines how businesses utilize this media landscape to promote their sustainable efforts, using Änglamark's advertisements as a case study. By exploring how semiotic resources, site and medium work together to convey sustainability, I examine how advertising texts can overcome the abstract nature of climate. The analysis also considers how the technological, social, and cultural frameworks of media govern this communication by investigating how advertising texts migrate between media. The study demonstrates that Änglamark utilizes beautiful aesthetics, activist measures, and a diversity of positive associations in their advertising texts to convey their climate-friendly efforts. The texts also present concrete solutions to climate challenges, rather than solely focusing on the challenges. By doing so, Änglamark is able to break down the complexity of climate into smaller, more manageable parts that are impactful, understandable, and easily incorporated into consumers' daily lives. Lastly, I argue that climate communication is shaped by media conditions and the text's surroundings through the way they demand authenticity, popularity, and participation in cultural and aesthetic practices.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleHandle på jordas vegne: Representasjon av bærekraft i Änglamarks reklametekster
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel