Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorKrogstad, Andreas
dc.date.accessioned2023-07-15T16:10:32Z
dc.date.available2023-07-15T16:10:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:149022672:29694799
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079243
dc.description.abstractForfatter: Andreas Krogstad Tittel: Motivasjonsklima og tilbakemeldinger i håndball Problemstilling: Hvordan bruker håndballtrenere tilbakemeldinger for å danne sitt foretrukne motivasjonsklima? Metode: Kvalitativt dybdeintervju Nøkkelord: Motivasjonsklima, tilbakemeldinger, håndballtrenere, kroppsspråk, intervju, tematisk analyse, målorienteringsteorien. Abstrakt: Dette masterprosjektet har som hensikt å finne ut hvordan håndballtrenere bruker tilbakemeldinger for å danne og forsterke sitt foretrukne motivasjonsklima. Det finnes to former for motivasjonsklima, prestasjonsklima og mestringsklima. Trenere i norsk håndball lærer på Trener 1-kurs at de skal danne et mestringsklima der spillerne lærer at utvikling gjennom innsats er langt viktigere enn å vinne kamper (Norges Håndballforbund, Region Innlandet, 2020). I et mestringsklima opplever spillerne glede gjennom å mestre oppgaver og lære nye ferdigheter. Kontrasten er et prestasjonsklima der spillerne fokuserer på resultatet og det å demonstrere høye ferdigheter (Duda & Balaguer, 2007). Et virkemiddel for å styre dette er tilbakemeldinger fra treneren. Tilbakemelding er tilbakeføring av informasjon om hvordan treneren registrer hos spillerne og som man formidler tilbake for å anerkjenne sider av dem. Dette gir spillerne mulighet til å vokse i troen på seg selv og gi motivasjon (Øiestad, 2004, s. 19). Smith m.fl. (1977) kategoriserte former for tilbakemeldinger i Coaching Behavior Assessment System (CBAS). I dette prosjektet har jeg gjennomført kvalitative dybdeintervjuer av tre håndballtrenere på seniornivå og tre håndballtrenere på ungdomsnivå. Informantene har blitt rekruttert gjennom bekvemmelighetsmetoden og snøballmetoden (Johannessen et al., 2021). Funnene viser at fem av seks trenere beskriver sitt lags klima som et mestringsklima. Den siste treneren, som har et prestasjonsklima, har et samlingsbasert seniorlag som drives av gode resultater og har svært kort tid sammen. Likevel rapporterer alle trenerne at ros er den formen for tilbakemelding de gir mest av. De roser for gode aksjoner og der spilleren gjør så godt den kan. Kjeft forekommer kun ved brudd på verdier og regler som laget har. Balansen mellom positive og negative tilbakemeldinger viser seg å være sentralt for trenernes påvirkning av motivasjonsklima som støttes av litteratur (Smith et al., 2005; Staley & Moore, 2016).
dc.description.abstractAuthor: Andreas Krogstad Title: Motivational climate and feedback in team handball Issue: How does coaches in handball use feedback to create their preferred motivational climate? Method: Qualitative in-depth interview Keywords: Motivational climate, feedback, coaches in handball, body language, thematic analysis, Achievement Goal Theory. Abstract: This master's project aims to find out how coaches in handball use feedback to create and reinforce their preferred motivational climate. There are two forms of motivation climate, performance climate and mastery climate. Coaches in Norwegian handball learn at the Trainer 1 course that they should create a mastery climate where the players learn that development through effort is far more important than winning matches (Norges Håndballforbund, Region Innlandet, 2020). In a climate of mastery, players experience joy through mastering tasks and learning new skills. The contrast is a performance climate where the players focus on the result and demonstrating high skills (Duda & Balaguer, 2007). One way of managing this is feedback from the coach. Feedback is the return of information about what the coach registers within the players and which is relayed back to recognize aspects of them. This gives the players the opportunity to grow in their belief in themselves and provide motivation (Øiestad, 2004, s. 19). Smith et al. (1977) categorized forms of feedback in the Coaching Behavior Assessment System (CBAS). In this project, I have conducted qualitative in-depth interviews with three handball coaches at senior level and three handball coaches at youth level. The informants have been recruited through the convenience method and the snowball method (Johannessen et al., 2021). The findings show that five out of six coaches describe their team's climate as one of mastery. The last coach, who has a performance climate, has a collection-based senior team that is driven by good results and has very little time together. Nevertheless, all the coaches report that praise is the form of feedback they give the most frequently. They praise good actions and where the player does the best he or she can. Negative yelling only occurs in the event of a breach of the team's values and rules. The balance between positive and negative feedback turns out to be central to the coaches' influence on the motivational climate, which is supported by literature (Smith et al., 2005; Staley & Moore, 2016).
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleMotivasjonsklima og tilbakemeldinger i håndball
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel