Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHalberg, Erik Nyheim
dc.date.accessioned2023-07-15T16:10:38Z
dc.date.available2023-07-15T16:10:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:149022672:97658878
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079249
dc.description.abstractSammendrag Dette masterprosjektet har hatt hensikt å studere hvordan rektorer erfarer å være med i et skolebasert kompetansehevingsprosjekt i kroppsøving. For å få et best mulig bilde av det har jeg også sett på rektorers syn på kroppsøvingsfaget generelt. For å utvikle en forståelse for rektorers erfaringer og tanker rundt kompetansehevingsprosjektet har denne studien benyttet John Deweys teori knyttet til erfaring, refleksjon og vekst. En kvalitativ metode, med intervjudata som empirisk grunnlag, er benyttet i denne studien. Intervjudataene har blitt utviklet gjennom en tematisk analysemetode, som resulterte i seks ulike temaer. Temaene er «Kroppsøving et viktig fag», «Et fag i endring», «Erfarer at prosjektet øker kroppsøvingsfagets bevissthet og status», «Praktisk gjennomføring erfares krevende», «Praktisk gjennomføring erfares krevende», «Viktigheten av å sette av tid til fagdiskusjoner» og «Gir lærerne muligheten til å oppdatere seg og øke kompetansen». Studien viser at største utfordringene rektorene står ovenfor ved et fagutviklingsprosjekt er tid- og ressursbruk. Det vil være grunnlag for å si at gjennom å ha et kompetansehevingsprosjekt gående i kroppsøving har faget fått mer oppmerksomhet, status og blitt prioritert på skolene. Rektorene har vist at de ser viktigheten av faget. Nøkkelord: skolebasert kompetanseheving, kroppsøving, rektor,
dc.description.abstractAbstract This master thesis has aimed to study how principals experience being part of a school-based skills development project in physical education. In order to get the bigger picture, I have also studied the principals’ thoughts about physical education in general. To develop an understanding of the principals’ experiences and thoughts regarding the competence enhancement project, this study has used John Dewey’s theory about experience, reflection and growth. In this study a qualitative method, with interview data as an empirical basis has been used. The interview data has been developed through a thematic analysis method, which resulted in six different interview themes. The themes are as followed «Physical education, an important subject», «A subject in change», «Experiences that the project increases the awareness and status of the physical education subject», «Practical implementation is experienced as challenging», «The importance of making time for discussions», «Gives teachers the opportunity to develop and increase their competence». The study shows that the biggest challenges the principals experience in having the school participate in a competence enhancement project, is the time and resources consumed. By having a competence enhancement project implemented in physical education, the subject has received more attention, the status of the subject has raised, and it has been more prioritized in the schools. The principals have proven that they understand the importance of the subject. Keywords: school-based competence enhancement, physical education, principal,
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleRektorers erfaring med skolebasert kompetanseheving i kroppsøving: Nyttig – men tidkrevende!
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel