En kvalitativ studie av unge jenters erfaringer med å delta i en jentegruppe
Abstract
Denne studien ble til på bakgrunn av min interesse for kjønnsspesifikke grupper rettet mot ungdomsjenter som et avdekkende og forebyggende tiltak for psykisk uhelse og sosiale problemer. Med utgangspunkt i intervju med jenter som har deltatt i en jentegruppe, enten som en del av et fritidstilbud eller i regi av skoler, har jeg forsøkt å utforske fenomenet jentegruppe med fokus på jentenes opplevelse av å delta i en jentegruppe.
Gjennom min bakgrunn fra feltet har jeg sett et behov for forskning på jentenes egne erfaring med deltakelse i jentegrupper. Hensikten med studien blir derfor å få økt forståelse for unge jenters opplevelse og erfaring med å delta i en jentegruppe, hvor formålet er helsefremmende og helhetlig fokus på individet, samt å bygge opp og ivareta meningsfulle sosiale relasjoner med jevnaldrende og identitetsutvikling. Dette dannet bakteppe for min problemstilling:
«Hvilke erfaringer har jenter i alderen 16-22 år med deltakelse i en jentegruppe med fokus på identitetsutvikling og relasjonsbygging?
Datainnsamlingen baserer seg på dybdeintervjuer av seks jenter i alderen 16-22 år som alle har deltatt i en jentegruppe. Jentene i studien fikk blant annet spørsmål om motivasjon for å delta i en gruppe, på hvilken måte jentegruppen har påvirket livene til jentene underveis i gruppeprosessen og hva som skjer med jentenes opplevelse av seg selv i møte med andre jenter som befinner seg i liknende livssituasjoner som dem selv.
Hovedfunnene i oppgaven er at jentene opplever at jentegruppen har styrket dem på ulike måter. Når jentene er på gruppemøter, opplever de et positivt avbrekk fra en ellers travel hverdag. Forutsetningen for at gruppen skal kunne gi jentene dette avbrekket er at jentene føler seg trygge, inkluderte og aksepterte. Videre viser funn at jentegruppene fungerer som en arena som tillater jentene å være seg selv sammen med andre. This study was created on the basis of my interest in gender-specific groups aimed at adolescent girls as a revealing and preventive measure for mental illness and social problems. Based on interviews with girls who have participated in a girl's group, either as part of an after-school program or under the auspices of schools, I have tried to explore the phenomenon of girl's groups with a focus on the girls' experience of participating in a girl's group.
Through my background in the field, I have seen a need for research into the girls' own experience of participating in girls' groups. The purpose of the study will therefore be to gain an increased understanding of young girls' experience and experience of participating in a girl's group, where the purpose is health promotion and a holistic focus on the individual, as well as building and safeguarding meaningful social relationships with peers and identity development. This formed my thesis statement:
"What experiences do girls aged 16-22 have with participating in a girls' group with a focus on identity development and relationship building?
The data collection is based on in-depth interviews with six girls aged 16-22 who have all participated in a girls' group. The girls in the study were asked questions about motivation for participating in a group, in what way the girls' group has influenced the lives of the girls both during the group process and what happens to the girls' experience of themselves when meeting other girls who find themselves in similar life situations as themselves.
The main findings in the thesis are that the girls feel that the girls' group has strengthened them in various ways. When the girls are at group meetings, they experience a positive break from an otherwise busy everyday life. The prerequisite for the group to be able to give the girls this break is that the girls feel safe, included and accepted. Furthermore, findings show that the girls' groups function as an arena that allows the girls to be themselves together with others.