Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorChristiansen, Elsa Veronica Berg
dc.date.accessioned2023-07-18T16:10:55Z
dc.date.available2023-07-18T16:10:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136494081:51416891
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079806
dc.description.abstractDenne oppgaven utforsker hvordan barneboken "“I Am Not A Number”" utgitt i 2016 av Jenny Dupis og Kathy Kacer kan integreres i undervisningen på mellom- og ungdomstrinnet i norsk skole for å fremme kritisk tenkning og øke bevisstheten rundt urfolks historie, både i Canada og på verdensbasis. “I Am Not A Number” forteller historien om en ung jente fra et urfolksamfunn i Canada som blir tvunget til å dra hjemmefra for å gå på en internatskole, der målet er at hun skal miste sin kulturelle identitet, gjennom assimileringspolitikken sin teori. Boken skildrer flere sider av hva koloniseringen, og dehumaniseringen av urfolk førte til. Oppgaven ser på hvordan boken kan brukes som et pedagogisk verktøy i klasserommet for å lære elever om urfolks kultur, identitet og de utfordringene de har møtt gjennom historien, på en enkel og reflekterende måte. Gjennom analyse av bokens innhold og tematikk, belyses assimileringen og koloniseringen av urfolk som et viktig tema for å forstå deres nåværende situasjon og rettigheter, og hvordan dette kan undervises om i tråd med LK20 Oppgaven ser på hvordan undervisningen kan bidra til å utvikle elevers evne til kritisk tenkning ved å stille spørsmål ved assimileringspolitikken, og hva denne førte til. Gjennom refleksjon og diskusjon kan elever utforske hvordan ulike historiske hendelser har påvirket urfolks kultur, rettigheter og levesett. Oppgaven argumenterer for at det er viktig å inkludere urfolks perspektiver i undervisningen for å fremme en bredere forståelse av deres kultur og tradisjoner, og for å oppmuntre til respekt og anerkjennelse. Dette kan hjelpe elever med å bli mer bevisste på urfolks rettigheter og deres kamp for å bevare sin kultur og tradisjoner, samt motivere dem til å bli aktive støttespillere i arbeidet for sosial rettferdighet og likeverd. Denne oppgaven argumenteres det for at bruken av barneboken "“I Am Not A Number”" i norsk skole kan være et effektivt verktøy for å øke bevisstheten om urfolk sin historie, møte med assimilering og deres rettigheter, samt fremme kritisk tenkning.
dc.description.abstractThis thesis explores how the children's book "I Am Not A Number", published in 2016 by Jenny Dupis and Kathy Kacer , can be integrated into teaching in middle and lower secondary schools in Norwegian schools to promote critical thinking and raise awareness of Indigenous history, both in Canada and worldwide. "I Am Not A Number" tells the story of a young girl from an indigenous community in Canada who is forced to leave home to attend a boarding school, where the purpuse is for her to lose her cultural identity, through the theory of assimilation policy. The book depicts several aspects of what colonization and the dehumanization of indigenous peoples led to. The paper looks at how the book can be used as a teaching tool in the classroom to teach students about Indigenous culture, identity and the challenges they have faced throughout history, in a simple and reflective way. Through analysis of the book's content and themes, the assimilation and colonization of indigenous peoples is highlighted as an important topic for understanding their current situation and rights, and how this can be taught in line with LK20 The thesis is looking at how teaching can help develop students ability to think critically by questioning the assimilation policy, and what this led to. Through reflection and discussion, students can explore how different historical events have affected indigenous peoples' culture, rights and way of life. The paper argues that it is important to include indigenous perspectives in education to promote a broader understanding of their culture and traditions, and to encourage respect and recognition. This can help students become more aware of indigenous rights and their struggle to preserve their culture and traditions, as well as motivate them to become active supporters in the work for social justice and equality. This thesis argues that the use of the children's book "I Am Not A Number" in Norwegian schools can be an effective tool for raising awareness of indigenous history, encountering assimilation and their rights, as well as promoting critical thinking.
dc.languageeng
dc.publisherInland Norway University
dc.titleTeaching the Untold Story: Using 'I Am Not A Number' as a Didactic Resource to Address the Legacy of Indigenous Residential Schools
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel