Rektor og tillitsvalgte sammen om det gode arbeidet - en kvalitativ studie med fokus på Batesons kommunikasjonsteori
Abstract
Denne masteroppgaven er en kvalitaitv studie som baserer seg på semistrukturerte intervjuer med rektorer og tillitsvalgte i videregående skole, hvor hensikten er å undersøke hvordan samarbeidet oppleves for deltagerne. Studien tar utgangspunkt i Gregory Batesons kommunikasjonsteori, og vitenskapsteoretiske tilnærminger er hermenutikk og kritisk realisme. Følgende problemstilling belyses: Hvordan opplever rektorer og tillitsvalgte i videregående skole samarbeidet seg imellom? Hovedfokuset er på forvetninger til hverandre, hvordan samarbeidet foregår og hvor mye det pedagogiske utviklingsarbeidet vektlegges. Funnene i undersøkelsen viser at forvetninger, relasjoner, tillit og medvirkning er essensielle faktorer som må fungere godt for å drive arbeidet videre i en positiv retning. This master`s thesis is a qualitative study based on semi-structured interviews whit principales and union representatives in High schools, where det purpose i to investigate how the collaboration is experienced by the participants. The study is based om Gregory Bateson`s communicaton theory, and det scientific theoretical approch is hermenutical an critical realism. The following issus is highlighted: How do principals and union representatives in High schools experiense the cooperation between them? The main focus is om mutual expectations, how the collaboration is described and how much emphasis is placed om the educatonal development work. The findings of the survey show that expectations, relationships, trust and participation are essental factors that must work effecively well to drive the work forward in a positive direction.