Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorFølling-Folland, Vilde
dc.date.accessioned2023-07-18T16:11:07Z
dc.date.available2023-07-18T16:11:07Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:148203887:83999854
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079817
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i pedagogikk har barn i sorg i barnehagen etter å ha mistet foreldre som tema. Målet har vært å se helhetlig på fenomenet gjennom fire forskningsspørsmål: • Hvordan møter barnehagen barn som pårørende etter å ha mistet foreldre? • Hvilke rammer har barnehagen for å følge opp disse barna, og hvilken kunnskap har barnehagelærerne om tematikken? • Hvordan organiserer barnehagelærerne arbeidet med barn i sorg, og foreldresamarbeidet? • Hvordan burde barnehagen jobbe med barn i sorg? For å få innblikk i hva som er praksisen i barnehagene, og hva barnehagelærerne selv mener om temaet, har jeg utført kvalitative intervjuer med fire barnehagelærere om deres erfaringer og refleksjoner. Oppgaven har en hermeneutisk og fenomenologisk forankring ved at den er opptatt av barnehagelærernes perspektiver og opplevelse av egen hverdag, praksis og eget rammeverk. Fenomenet "barn i sorg" sees i en nordisk barnehagekontekst og barnehagens samfunnsmandat er lagt til grunn i drøftingen. Funnene indikerer at barnehagelærerne er opptatt av hva som er det beste for barnet, men at kunnskap om temaet mangler i sektoren, og at man ofte lener seg på enkeltindividers kompetanse. Videre ser det ut som om det er behov for at flere planer og støttemateriell blir gjort tilgjengelig i barnehagene.
dc.description.abstractThis master's thesis in pedagogy has as its central theme the early childhood bereavement in kindergarten after the loss of a parent. The aim has been to observe the phenomenon holistically through four research questions: • How does the kindergarten meet children in mourning after losing parents? • What framework does the kindergarten have for following up these children, and what knowledge do the kindergarten teachers have about the subject? • How do the kindergarten teachers organize the work with early childhood bereavement, and the parent cooperation? • How should the kindergarten work with early childhood bereavement? To gain insight into current practice in kindergartens, and what the kindergarten teachers themselves think about the topic, I have conducted qualitative interviews with four kindergarten teachers about their experiences and reflections. The assignment has a hermeneutic and phenomenological grounding in that it is concerned with the kindergarten teachers' perspectives and experience of their own everyday life, practice, and framework. I analyze the phenomenon of "children in grief" in a Nordic kindergarten context and the kindergartens social mandate is the basis of the discussion. The findings indicate that the kindergarten teachers are concerned with what is best for the child, but that knowledge about the topic is lacking in the sector, and that they often rely on the expertise of select individuals. Furthermore, there appears to be a need for additional plans and support materials to be made available in the kindergartens.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleBarn i sorg i barnehagen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel