Hest i terapi – terapeutisk arbeid med utsatte barn og unge
Abstract
Hest i psykososialterapi er et felt som ikke som en egen profesjon og «hesteassistert terapeut» er ingen beskyttet tittel. Det er foreløpig lite forskning som dokumenterer effekten av hest i terapi, med unntak av ridefysioterapi, selv om det er flere som tilbyr terapi med hest. Formålet med oppgaven er å få dypere forståelse av hvordan vi bruker hest i terapi og få mer kunnskap om dette, samt hvorvidt og hvordan det kan ha overføringsverdi til rideskoler. Med denne oppgaven ønsker jeg å belyse hvordan profesjonelle aktører bruker hest i samspill med vanskeligstilte unge.
For å få informasjon om dette har jeg benyttet meg av semistrukturerte enkeltintervjuer. Jeg har intervjuet fem forskjellige informanter som alle er profesjonelle yrkesutøvere med relevant utdanning og/eller arbeidserfaring innen hesteassistert terapi eller hesteassisterte aktiviteter. Studien gir innblikk i hvordan profesjonelle aktører bruker hesten i sitt arbeid, hvordan de gjennomfører terapi i sin praksis og hva slags betydning egenskapene til hesten har for vanskeligstilte unge. Studien retter fokus mot hvordan ridemiljøet kan påvirke utsatte barn og unges. Mot slutten reises flere poeng som kan være aktuelle for fagutvikling. Horse in psychosocial therapy is a field that is not a separate profession and "equine-assisted therapist" is not a protected title. There is currently little research documenting the effect of horses in therapy, with the exception of equestrian physiotherapy, although there are several entities that offer therapy with horses. The purpose of the thesis is to gain a deeper understanding of how we use horses in therapy and gain more knowledge about this, as well as whether and how it can have transfer value to riding schools. With this thesis, I want to shed light on how professional actors use horses in interaction with disadvantaged young people.
To obtain information about this, I have used semi-structured individual interviews. I have interviewed five different informants who are all professionals with relevant education and/or work experience in equine-assisted therapy or equine-assisted activities. The study provides insight into how professionals use the horse in their work, how they carry out therapy in their practice and what kind of significance the characteristics of the horse have for disadvantaged young people. The thesis focuses on how the riding environment can affect vulnerable children and young people. Towards the end, several points are raised that may be relevant for professional development.