dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Veronica Rønning | |
dc.date.accessioned | 2023-07-18T16:11:13Z | |
dc.date.available | 2023-07-18T16:11:13Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:136494868:98203294 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3079821 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Sosiale medier er blitt en viktig arena for politisk kommunikasjon. Mediene tilbyr nye måter
å formidle et budskap på, men endrer også brukerpraksis. Det får konsekvenser for hvordan politikere kommuniserer med sine tilhørere. Politisk kommunikasjon er hensiktsbestemt og en viktig del av den offentlige ytring. For å forstå hvordan den politiske kommunikasjonen formes av de sosiale mediene, må vi forstå samspillet mellom mediet og kommunikasjonen.
Oppgaven tar utgangspunkt i tradisjonell retorikk for å studere hvordan den politiske retorikken kommer til uttrykk i de sosiale mediekanalene, først og fremst på Instagram. Formålet med oppgaven er å undersøke på hvilken måte president Zelenskyj tar i bruk Instagram som kommunikasjonsplattform for å kommunisere om den pågående krigssituasjonen i Ukraina. Instagram gir mulighet for å utøve retorikk gjennom bruken av bilder, lyd, tale og skrift, der taleren gjennom sin kommunikasjon til tilhørerne gis mulighet til å iscenesette seg selv. Oppgaven retter derfor søkelyset på visuell retorikk og talerens møte med sine tilhørere.
Til grunn for studien ligger et teoretisk rammeverk bestående av retoriske perspektiver, semiotikk og multimodalitetsteori. Gjennom tekstanalytisk metode utforskes innholdet i to taleinnlegg, publisert i oktober 2022. For å avdekke enkeltelementer og uttrykksformen i budskapet utføres en retorisk analyse, og for å forstå hvordan de ulike tegnene i budskapet bidrar til meningsdannelse, gjennomføres en multimodal semiotisk analyse.
Funn viser at ordene og bruken av pronomen i talen blir et virkemiddel for å vise til menneskelige relasjoner som samhold og tilhørighet, men også for å markere motsetninger og skape avstand. Samtidig viser bilder seg å være et effektivt verktøy for politisk kommunikasjon og overbevisning. Effekten av det visuelle i budskapet kobles til mediets egenskaper som aktivt brukes for å forme og tilpasse et budskap, og den direkte koblingen mellom taler og tilhører viser seg derfor å være en viktig funksjon. | |
dc.description.abstract | Social media has become an important arena for political communication. These platforms offer new ways to convey a message, but they also change user practices. This has consequences for how politicians communicate with their audience. Political communication is purposeful and an important part of public statement. To understand how political communication is shaped by the social media, we must understand the interaction between the media and the communication.
The assignment takes traditional rhetoric as a starting point to study how political rhetoric is expressed in the social media channels, primarily on Instagram. The purpose of this thesis
is to examine how President Zelenskyj uses Instagram as a communication platform to communicate about the ongoing war-situation in Ukraine. Instagram provides the opportunity to perform rhetoric using images, sound, speech, and text, where the speaker, through his communication to the audience, is given the opportunity to stage himself. Therefore, this assignment centers the attention on visual rhetoric and the speaker's interaction with the audience.
The study is based on a theoretical framework consisting of rhetorical perspectives, semiotics, and theory of multimodality. Through textual analysis, the content of two speeches published in October 2022 is explored. To uncover specific elements and the expressive form of the communication, a rhetorical analysis is conducted. Additionally, to understand how the various signs in the communication contribute to meaning, a multimodal semiotic analysis is performed.
Findings indicate that the words and the use of pronouns in the speech serve as a tool to convey human relationships such as unity and belonging, but also to highlight contradictions and create distance. Additionally, images are shown to be an effective tool for political communication and persuasion. The impact of visuals in the communication is linked the characteristics of the medium actively used to shape and adjust a message, and the direct connection between the speaker and the audience therefore proves to be an important function. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | Scenekunst på den digitale slagmark- Strategisk kommunikasjon i sosiale medier | |
dc.type | Master thesis | |