Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorStenbro, Lisa Marie
dc.date.accessioned2023-07-19T16:10:24Z
dc.date.available2023-07-19T16:10:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:145691691:73867897
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080209
dc.description.abstractParenting Young Children (PYC) er en foreldreveiledningsmetode utviklet spesielt for foreldre med kognitive vansker eller andre utfordringer, som gjør at de vil profitere på praktisk og konkret veiledning. De siste årene har barneverntjenester i hele Norge valgt å implementere PYC som hjelpetiltak. Denne masteroppgaven handler om erfaringene til barnevernansatte med bruken av foreldreveiledningsmetoden PYC som hjelpetiltak i barneverntjenesten. Formålet med masteroppgaven er å forstå erfaringene til 8 familieveiledere som jobber i barneverntjenesten med deres bruk av foreldreveiledningsmetoden PYC. For å få innsikt i veiledernes erfaringer benyttes en kvalitativ metode, hvor individuelle intervjuer ble gjennomført for å innhente data. Det er anvendt flere teoretiske perspektiver og begreper i analysen av datamaterialet. Analysen viser at det er flere forhold som har betydning for erfaringene og bruken av PYC som hjelpetiltak i barneverntjenesten. Det er forhold som handler om metoden, familieveilederen og strukturelle forhold og rammer i barneverntjenesten. Samtlige familieveiledere beskriver det teoretiske grunnlaget, systematikken og læringsstrategiene i metoden som positive og nyttige for dem i sitt arbeid. I PYC- metodikken er fokus på mestring og arbeid med å sikre forståelse sentralt, og noe familieveilederne særlig vektlegger. Familieveilederne beskriver samtidig en usikkerhet i bruken av metoden, og om de er metodetro. Bruk av sjekklister er en viktig del av metodikken. Familieveilederne forteller at bruken av disse sjekklistene er utfordrende. I tillegg beskriver de at stor kompleksitet i sakene og tidspress, gjør det utfordrende å være metodetro. Familieveilederne mener generelt at rammene og de strukturelle forholdene i barneverntjenesten skaper begrensninger for hvordan de jobber med PYC og andre metoder i foreldreveiledning. Det eksisterer lite forskning på hjelpetiltak som barneverntjenesten tilbyr til foreldre med kognitive vansker. Det er ingen forskning på effekten av PYC som foreldreveiledning til foreldre med kognitive vansker i barneverntjenesten i Norge. Forskning på effekt indikerer om foreldreveiledningen som gis er nyttig for de som mottar den. Det er et viktig prinsipp i barneverntjenesten at foreldre og barn skal motta hjelpetiltak med dokumentert effekt. Derfor trengs det mer forskning på PYC i barneverntjenesten i Norge. Studien har blitt godkjent av Norsk senter for forskningsdata (NSD).
dc.description.abstractParenting Young Children is a parenting guidance method developed especially for parents with cognitive difficulties or other challenges, in which they would benefit from practical and concrete guidance. In recent years, some child protection services throughout Norway have chosen to implement PYC as a help measure. This master thesis is about the experiences of family counselors with the use of the parental guidance method PYC as a help measure in child protection services. The purpose of this master thesis is to understand the experiences of 8 family counselors, who work in child protection services, with their use of the parent guidance method PYC. In order to gain insight into the family counselors experience, a qualitative method is used, where individual interviews were conducted to obtain data. Several theoretical perspectives and concepts have been used in the analysis of this data. The analysis shows that there are several factors that affect the experience of the family counselors with the use of PYC as a help measure in child protection services. There are several factors that involve this method, the family counselor and structural conditions and frameworks within child protection services. All the family tutors described the theoretical basis, systematic methodology and learning strategies within this method as positive and useful for them in their work. With PYC methodology, the focus on parents being able to show what they manage and work to ensure understanding is central, and something the family counselors particularly emphasized as positive. The family counselors also described an uncertainty in the use of the method, and whether they are faithful to the method. To ensure accuracy, the use of checklists is an important part of the methodology. The family counselors described the use of these checklists as challenging. In addition, they describe that the complexity of their cases was great and the time pressure made it difficult to be methodical. The family counselors generally believe that the framework and the structural conditions in child protection services create limitations for how they can work with PYC and other methods in parental guidance. There is little research on help measures what child protection services offer parents with cognitive difficulties. There is no research into the effect of PYC as parental guidance for parents with cognitive difficulties in the Norwegian child protection services. Research on affect indicates whether the parenting guidance method PYC is useful for those who receive it. It is an important principle in child protection services that parents and children must receive help measures with documented effect. Therefore, more research is needed on PYC in child protection services in Norway. The study was approved by the Norwegian Center for Research Data (NSD).
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleEn kvalitativ studie av hvilke erfaringer barnevernansatte har med foreldreveiledningsmetoden Parenting Young Children som hjelpetiltak i barneverntjenesten
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel